laser versterken
-
hallo
wij zijn een groepje (havo/vwo 2) van het technasium op het Johannes Fontanus College in Barneveld.
wij hebben de opdracht (opdrachtgever: Solmates) gekregen een laserlicht te kunnen versterken en constant te houden.
het probleem is namelijk dat na langdurig gebruik de kwaliteit van de laser verminderd: er komt minder licht uit bij hetzelfde voltage
maar wij kunnen maar geen oplossing ervoor vinden. wij mogen behalve het internet, ook andere bronnen gebruiken.
dus hebben wij een vraag aan jullie; hoe kun je een laserlicht corrigeren, versterken en meten?wij hopen dat iemand ons daarbij kan helpen.
bedankt alvast.
mvg havo/vwo 2 technasium -
Hoi Frank en Rogier,
Wat voor ideeen hebben jullie tot nu toe? Weet je waarom het laserlicht na een tijd minder sterk wordt?
Groetjes,
Ad -
hallo
bedankt voor uw reactie
Wij hebben wat ideeën gehad, zoals een lens, een glazen prisma etc. maar dit hielp allemaal niet (het verslechterde de laser juist). Maar nu zijn wij bezig met een eventuele oplossing (en eigenlijk de enige oplossing) met een fotodiode en een lichtgevoelige weerstand. (zie de schematische opstelling)
De halfdoorlatende spiegel zorgt er voor dat bijvoorbeeld 95% van het licht er doorheen gaat en 5% naar de lichtmeter gaat.
Die moeten wij dan weer op een of andere manier koppelen aan de spanningsbron zodat de hoeveelheid stroom veranderd als de lichtsterkte van de laser veranderd.De reden voor de laserlicht (volgens een andere bron) die minder sterk wordt is dat de diode van de laser verslijt.
Wij proberen nu de opstelling van de laatstgenoemde oplossing
mvg Frank Rogier
-
Ik vind het een goed bedachte oplossing. Hoe ver zijn jullie met de opstelling? Wat zijn problemen waar jullie tegen aan lopen?
-
wij hebben al wel een manier om het laserlicht te meten
-
wij zijn bij een techniek docent geweest die ons goed met de opstelling kon helpen.
nu hebben wij een foto diode en snappen we precies wat de bedoeling is.
het is de bedoeling dat als de laserstraal verminderd (dan wordt het op de foto diode iets donkerder, maar dan is het ook echt minimaal!) de foto diode meer stroom geeft aan de laser, en zo de straal dus constant houdt.
er is alleen één probleem; hoe kun je de foto diode heel lichtgevoelig maken?
want de foto diode moet natuurlijk geen stroom geven als de laser volledig uit is.
misschien iets met donkere lenzen of zoiets, waardoor de laserstraal heen moet en heel minimaal is wanneer het op de diode terecht komt. als de laser straal verminderd, dan komt er geen licht meer bij de foto diode en geeft deze stroom.
wij gaan deze week beginnen met de opstelling.
het wordt denk ik wel lastig de opstelling in praktijk te brengen.mvg Frank
-
Hoi Frank,
Je kunt natuurlijk ook een soort van kleine tunnel creeren om de fotodiode heen met een daarop een 'deksel' met een klein gaatje. Zo zorg je ervoor dat alleen het licht van de laser er goed doorheen gaat. Daarnaast kun je nog een lens gebruiken om het licht van de laser te focussen. Ik ben wel benieuwd naar de opstelling, lijkt me leuk om een foto te zien als je deze week wat verder bent! Laat me maar weten waar je op vast loopt.
Groetjes,
Ad -
hoi
is goed
Hartstikke bedankt voor de tips!!