2 nieuwe elektrische zelf oplaadbare auto’s
-
Ik heb bedacht dat je 5 “kleine accu’s” nodig hebt. In elk wiel kan je er een stoppen en in niet vak voor rijden. De accu’s wekken energie op door de beweging van de wielen. Als een accu leeg is, kan je die verwisselen met een van de accu’s in de wielen die het volst is opgeladen. Mijn andere auto gaat over het zelfde ontwerp als bij sommige treinen. Je hebt 1 hoofd magneet. En rondom de band heb je andere kleinere magneten. Ze worden om de beurt aangetrokken de de hoofdmagneet, waardoor je wiel gaat draaien. Zo ontstaat er een cyclus van de aantrekkingskrachten van magneten. Zo kan je door gas en rem het aansturen hoe krachtig en hoe snel ze worden aangetrokken. Zo rijd je veel energiezuiniger.
-
@Tim-Bood kan hem helpen om het ontwerp beter te maken zodat het straks echt kan gaan rijden?
-
Ik ben trouwens Tim Bood en ik ben 11 jaar. Ik zit in de eerste van talentenklas op het A. Roland Holst College in Hilversum. Ik heb contact gehad met mensen van Tu Delft, die verwezen mij naar deze website. Kan iemand mij helpen die verstand heeft van auto’s?
-
Hallo @Tim-Bood ,
Wat leuk dat je zo goed bezig bent met het ontwerpen van duurzame auto's! Zo te horen heb je er al goed over nagedacht. Hoe zouden we je kunnen helpen met het ontwerp van de auto's? Je zegt dat je ze in het echt wilt laten rijden maar daar zitten nog wel een hele hoop stappen tussen. Misschien is het goed om te beginnen bij het uittekenen van je ideeën. Heb je al tekeningen van je ontwerp gemaakt? Dat helpt misschien ook met het uitleggen van je ideeën aan andere mensen. Ik vind het zelf namelijk ook nog een beetje moeilijk om je concepten voor me te zien aan de hand van je uitleg.
Laat maar weten hoe ik je kan helpen met je uitdaging!
Groet,
Midas -
Hallo,
Bedankt voor het reageren!! Ik heb eigenlijk nog geen echte tekening gemaakt omdat ik biet zo veel weet over auto’s. Vind u het goed als ik gewoon een mooie tekening maak en het een beetje uitleg?? Bedankt.
Tim Bood.
-
Hallo @Tim-Bood ,
Ik ben erg benieuwd naar je uitleg. Dan kan ik je misschien beter helpen. Ik begrijp namelijk nog niet precies wat je wilt maken. In je eerste bericht zei je : "De accu’s wekken energie op door de beweging van de wielen". Dat gedeelte begreep ik al niet helemaal aangezien je accu's juist energie leveren om de wielen te laten draaien. De energie moet ergens vandaan komen. Als je dus accu's in de wielen wil laten opladen door bewegende wielen is dat misschien niet handig. De accu van de auto levert energie om de wielen te laten draaien, de andere accu's krijgen weer energie van de wielen. Dit zou dus betekenen dat de accu van de auto indirect de andere accu's aan het opladen is (met een lager rendement) en zou er dus geen nieuwe energie gemaakt worden maar alleen overgeplaatst naar een andere plek in de auto. Zoek anders eens wat op over de wet van energiebehoud. Maar ik ben benieuwd naar je tekening.
Groet,
Midas -
Ik vind het best lastig uitleggen. Het zit namelijk zo: er is 1 accu die de wielen laat draaien. Door die beweging laad hij de andere accu’s op. Dan kan je verwisselen en dan is er een volle accu die het weer aandrijft. Zo laden ze allemaal gewoon op van de middelste accu
Tim Bood
-
Hallo @Tim-Bood ,
Ik ben bang dat dat niet goed zal werken. De accu die op dat moment gebruikt wordt levert dan niet alleen kracht om de wielen te laten draaien maar ook om de accu's op te laden:
Energie (accu 1) = Energie (Voortbewegen auto) + Energie (opladen andere accu's)
Zoals je kunt zien komt de energie om de accu's op te laden ook weer uit een accu. Je bent dus eigenlijk accu's aan het opladen met andere accu's maar geen nieuwe energie aan het creëren. Kijk hier eens naar: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_behoud_van_energie.
Groet,
Midas -
Hallo,
ik snap helemaal waarom het niet lukt. Maar is er wel een mogelijkheid om op deze manier zuiniger te rijden? dan bedoel ik dat je zeg maar wel oplaad, maar dat je dan wel een stuk zuiniger rijd?
groetjes Tim.
-
Hallo @Tim-Bood ,
Ik ben bang van niet. Je gebruikt namelijk energie om batterijen op te laden. Deze energie kan vervolgens niet gebruikt worden voor het aandrijven van de auto. Er komt niet ineens energie extra bij.
Wat wel een bekende techniek is om de batterij van je auto op te laden is "regenerative braking": https://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_brake. Tijdens het remmen van een auto haal je kinetische energie van je auto weg door frictie en warmte te maken door middel van remmen. Eigenlijk is dit energie weggooien. Je kunt ook tijdens het remmen de kinetische energie omzetten in stroom om de batterijen op te laden. Misschien kun je daar onderzoek naar doen?
Groet,
Midas -
hallo,
dat zou een heel cool. onderzoek zijn! ik zou er naar gaan kijken!
Bedankt voor alle hulp bij dit onderwerp. Ik heb er veel van geleerd.Met vriendelijke groet,
Tim Bood
PS, ik heb een nieuw onderzoek op school. Ik heb een onderwerp aangesneden bij het kopje "natuurkunde" en dan bij energie opwekken. De titel is: energie opwekken in een stad (Hilversum) Het zou heel fijn zijn als u dat ook zou kunnen bekijken. :)
-
Hallo @Tim-Bood ,
Goed om te horen dat je weer wat geleerd hebt. Leuk dat je zo enthousiast bezig bent met onderzoeken! Uiteraard zullen we je ook bij je volgende onderzoek helpen.
Groet,
Midas