Lichtintensiteit
-
Hoi
Ik ben bezig met een Praktische Opdracht over de lichtintensiteit van een lamp. Ik heb over de lampen verschillende kleuren folie omheen gedaan en daarna het aantal lux gemeten.
Mijn vraag is nu hoe kan kleuren invloed hebben op het aantal lux (de lichtintensiteit)?
Ik heb het al voor een deel uitgezocht maar ik snap er niet zo veel van. Het heeft iets te maken met candela, ruimtehoek en steradiaal.Kan iemand me helpen?
Groetjes
Piet -
Beste Ad,
Ik vraag me af hoe rood licht een grotere lichtintensiteit heeft dan blauw want rood licht heeft een lagere frequentie dan blauw.
4.6×10^14 hertz = rood
6.88×10^14 hertz = blauwGroetjes,
Piet -
Beste Piet,
De intensiteit van het licht is afhankelijk van de volgende formule:
E = h*f
Waarin E de energie in Joule is, h de constante van plank en f de frequentie in Hertz.
Omdat je alleen een bepaalde kleur doorlaat (en daarmee dus een bepaalde frequentie) wordt je intensiteit een stuk minder omdat je de andere frequenties (kleuren licht) blokkeert. De intensiteit en dus je aantal lux zal meer zijn bij een rode filter dan een blauwe.Lux is een eenheid voor lichtintensiteit. 1 lux is de lichtsterkte die door 1 candela loodrecht op een oppervlak van 1 meter vanaf de bron wordt geschenen. De lux wordt gevonden door het totaal ontvangen lichtstroom te delen door de grootte van het verlichte oppervlak in vierkante meters.
Hoe meet je de lux en over welk oppervlak meet je dit? Je zult alleen maar gebruik hoeven te maken van steradiaal als je op een gekromd oppervlak meet.
Wat extra informatie kun je hier op de sectie scholieren van de TU Delft vinden. Hier kun je ook vinden hoe je bijvoorbeeld lux naar watt omrekent.
Groetjes,
Ad -
Hai Piet,
Ik zie dat ik het inderdaad andersom heb opgeschreven. Helemaal mijn fout! Je kunt de energie van een foton trouwens ook berekenen met
E = (hc)/Labda
waarin h de constante van plank is, c de lichtsnelheid in meter per seconde en labda de golflengte in meters.
Op de engelse wikipediapagina kun je een mooi tabel vinden over de kleur in verhouding tot de frequentie/golflengte en energie.Groeten,
Ad