Rollatorproject
-
Hii,
voor onze meesterproef is onze opdracht om een rollator te ontwerpen die voldoende ondersteuning biedt aan de gebruiker (oudere/iemand die slecht ter been is) en waarmee tegelijkertijd een kind (baby) kan worden vervoerd in een kinderzitje.
Deze opdracht hebben we pas recentelijk geformuleerd en we zijn nu op zoek naar iemand (van bijvoorbeeld de faculteit IO) die (met ons) over een ontwerp zou willen brainstormen.
Als er al ideeën zijn horen we die natuurlijk ook graag : ).Alvast bedankt!
Femke Schaap en Amalia Gomez Rodriguez
6 vwo Technasium,
Scholengemeenschap Lelystad -
Hee @Amalia ,
Ik kan jullie denk ik wel helpen. Ik zag ook al dat jullie op een andere topic hadden gereageerd. Hoe kan ik jullie helpen?
Groet,
Midas -
Hee @Midas-Becker,
sorry voor de (ontzettend) late reactie! We zijn inmiddels al iets opgeschoten met ons ontwerp maar we lopen telkens tegen hetzelfde probleem op. We zijn namelijk op zoek naar een manier om makkelijk een stoep op te komen met de rollator met het kind erop.
We hebben zelf al een aantal mogelijke ideeën bedacht:- drie wielen achter (geformeerd in een driehoek), waardoor het geheel achterwaarts de stoep op kan worden getrokken.
- een beugel voorbij het zwaartepunt plaatsen waar aan getrokken kan worden
- een liftsysteem voor de voor of achterwielen wat d.m.v. bijvoorbeeld een knopje in werking kan worden gezet.
Deze ideeën zijn nog niet heel ver uitgewerkt en we lopen met name op tegen het feit dat het zwaartepunt redelijk ver voorin de rollator zit, omdat het kind voorbij het middelpunt zit. Ook is het geheel redelijk lang, omdat de gebruiker tussen de achterwielen moet lopen, zodat er voldoende steun is. Ook kan de doelgroep (met name ouderen) niet veel gewicht verdragen en kunnen ze niet te veel kracht leveren.
Hopelijk kun je ons hiermee verder helpen:)
-
Hoi Amalia,
Dat is inderdaad een moeilijke opgave. Hebben jullie al onderzoek op internet gedaan naar vergelijkbare systemen? Zo zijn er rolstoelen die op trappen kunnen rijden of brancards die van trappen af kunnen rollen. Misschien kunnen jullie kijken wat al goed werkt en dat gebruiken en zelf een beetje aanpassen. Ik ben persoonlijk het meeste fan van jullie eerst concept. Dit is lekker simpel en werkt als het goed is vrij makkelijk. Het tweede concept vereist een grote beugel op een onhandig plaats waar je als nog kracht op moet gaan zetten. Probeer met dit soort problemen het vooral niet te complex te maken. Een elektrisch systeem duurt vaak een tijdje om in werking te stellen dus het derde systeem is ook niet echt mijn favoriet. Probeer anders een schematische tekening te maken van een stoep en een wiel die er tegenaan komt en kijk welke krachten er op komen te staan. Misschien geeft jullie dat inspiratie.
Groet,
Midas -
@Midas-Becker Hee Midas,
We richten ons nu inderdaad met name op de eerste oplossing, maar we vragen ons af of de kinderwagen/rollator niet minder manoeuvreerbaar wordt als we een driedubbel voorwiel nemen. Dit in de praktijk testen wordt lastig.
Verder bedankt voor je reactie! -
Hee @Amalia ,
Daar hebben jullie een goed punt. Je zou er voor kunnen kiezen om alleen het achterwiel aan te passen met het drie-wielen systeem. Als je zorgt dat het zwaartepunt ver achter het midden ligt zou het weinig inspanning vereisen om het voorwiel op de stoep te kantelen. Het voorwiel kun je dan gebruiken om te sturen. Is dat een optie?
-
Hoi @Midas-Becker,
Het is wel een optie om de drie wielen achter te plaatsen, dan zou de oudere wel de kinderwagen/rollator achterwaarts de stoep op trekken, maar misschien is dat niet zo'n probleem.
Kantelen hebben we wel over nagedacht, maar nu is het zo dat een van de eisen is dat de oudere op de rollator kan zitten terwijl het kind/kinderzitje op de rollator bevestigd is. In dit geval dachten wij dat we het kinderzitje, en daarmee dus het zwaartepunt, iets verder naar voren moeten plaatsen. Hebben we hier de goede conclusie getrokken? Of kan het ook anders zonder dat het ten koste gaat van de stabiliteit van het geheel? -
De rollator achterwaarts de stoep op trekken lijkt me eigenlijk niet echt een fijne handeling voor de oudere. Ik bedoelde eigenlijk dat je het zwaartepunt zo dicht mogelijk bij de persoon plaatst waardoor de oudere door een klein beetje te leunen op de handvatten (die je wat langer kunt maken voor een grotere arm zodat je meer kracht kunt leveren) het voorwiel een beetje omhoog kan kantelen. Vervolgens loopt ze vooruit met het voorwiel op de stoep en doet het drie-wielen mechanisme de rest door te draaien wanneer het mechanisme de stoep raakt. Dan hoef je niet achteruit te lopen en te tillen. Je zou misschien aan de voorkant van de rollator het zitje van de oudere kunnen maken zodat je het zwaartepunt met het kindje wel achterin houdt. Voor stabiliteit kun je de voorwielen misschien wat verder naar voren zetten.