Profielwerkstuk hogesnelheidscamera
-
Hallo,
Ik zit nu in vwo 6 waarin ik een profielwerkstuk moet gaan maken. Samen met een klasgenoot hadden we bedacht dat het tof was om proeven te doen met een hogesnelheidscamera, en daar vervolgens precieze metingen mee te maken. Ik vroeg me daarom af, of er op TU Delft een mogelijkheid bestaat om met een hogesnelheidscamera te werken. Daarbij komt natuurlijk ook de vraag of jullie er eentje hebben op de uni.
Groetjes,
Emma -
Hey Emma,
Ik kan mij voorstellen dat wij er wel eentje hebben op de universiteit, maar ik weet even niet waar ik zou moeten beginnen met zoeken.
Misschien dat werktuigbouwkunde eentje heeft. We gaan zoeken. Heb je al ideeën wat voor een proef/onderzoek je wil gaan doen?
-
Hoi Berend,
Leuk dat je reageert op onze topic. Het lijkt ons zeer leuk en interessant om te kunnen werken met zo'n hogesnelheidscamera.
We hebben verschillende ideeën over wat we eventueel gaan onderzoeken. Daarbij is het natuurlijk ook van belang welke keuzemogelijkheden jullie te bieden hebben. een aantal onderwerpen die ons aanspreken zijn:
- Met behulp van niezen onderzoeken welke snelheid een mens kan genereren.
- De reactiesnelheid van de mens (reflexen)
- Waterraket
- Een voorwerp laten vallen van een bepaalde hoogte(bijv 2 meter) en dan hierbij exact de tijd opnemen, zodat we hiermee de versnelling van de zwaartekracht kunnen bevestigen.
- Het Leidenfrost effect waarnemen en verklaren.
Kortom: genoeg onderwerpen en ideeën waar we eventueel een profielwerkstuk over kunnen doen.
De omvang van een profielwerkstuk is van redelijke grote, dus wij denken dat de reactiesnelheid en de snelheid van de dingen die het menselijk lichaam kan (knipperen, niezen) genereren, een mooi geheel is om te onderzoeken.
Wij hopen op een positieve uitkomst.
Groetjes,
Emma en Roy
-
Beste Emma & Roy,
We hebben even nagedacht of we voor jullie ergens de mogelijkheid tot het gebruik van een hogesnelheidscamera konden regelen, maar dat is niet geheel gelukt. Omdat deze camera's zo duur zijn en bij de TU vaak alleen voor één soort doel worden gebruikt, zullen jullie er niet zo makkelijk gebruik van kunnen maken. Het idee voor jullie onderzoek klinkt wel heel leuk, dus misschien is er een andere manier om aan zo'n camera te komen? Via een filmstudio of iets dergelijks?
Hopelijk lukt het jullie!
Succes!