Waterproof mascara
-
Goedemiddag,
Wij doen ons PWS over waterproof mascara. Dit is tot nu toe wat wij hebben:
Hoofdvraag: Wat maakt waterproof mascara waterproof?
Deelvragen:- Wat is de definitie van waterproof?
- Wat is het verschil in ingrediënten tussen waterproof en non waterproof mascara en wat voor invloed heeft dit op het product?
- Hoeveel water kan waterproof make-up verdragen in vergelijking tot non-waterproof mascara?
- Hoe wordt waterproof mascara gemaakt en hoe wordt non waterproof mascara gemaakt?
Ook willen wij graag een practicum (eventueel meerdere) uitvoeren. Dit hebben wij voorlopig voor ogen:
De mascara die je onderzoekt oplossen in olie en water. Als je dit een tijdje laat staan zullen er lagen ontstaan. Een olielaag en een waterlaag. Wat een scheitrechter kan je dan een van deze lagen aftappen en wegen. Zo weet je hoeveel van je product in een fase is opgelost. Je weet dan niet het vetgehalte, maar het gehalte dat oplost in water of vet. Daarna willen wij het oplossing in wasbenzine, dat scheiden en hiermee de hoeveel vet bepalen.Wat vinden jullie hiervan? Kunnen wij beter een ander practicum opstellen, of bijvoorbeeld onze deelvragen aanpassen of eentje toevoegen?
Wij horen graag jullie mening.
Groetjes,
Lycke, Patrice en Roos
-
Beste Lycke, Patrice en Roos,
Ik vind jullie proef goed bedacht! Wat wel belangrijk is als jullie willen wegen hoeveel 'mascara' is opgelost in de waterfase dat jullie deze goed drogen, dus dat er geen water meer bij zit.
Qua hoofd en deelvragen, vind ik jullie hoofdvraag nog een beetje vaag. Ik snap wel wat jullie willen maar misschien is er een betere manier om het te verwoorden. En wat betreft jullie deelvragen zou ik ook toevoegen waarom iets waterproof is en hoe dat werk, dit kan ver ook wel verwerken bij de definitie van waterproof. En dus ook de achterliggende reden helemaal uitleggen. Anders denk ik niet dat jullie genoeg kunnen vertellen over dit onderwerp.
Je zou ook bij deze deelvraag een onderzoekje kunnen doen waarin je laat zien wat waterproof is en wat niet. Dus dat je de hyrofobe werking van stoffen laat zien.Als ik jullie nog verder kan helpen hoor ik het graag!
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft