Waterstof als brandstof.
-
Hallo,
Wij (Jort van der Linde en Thijmen den Hartog) moeten voor ons profielwerkstuk experimenteel onderzoek uitvoeren, hiervoor gingen wij naar onze docent en hij raadde ons aan hier te vragen naar een reactie waarin natriumboorhydride zijn waterstof vrijlaat omdat dat het tanken van waterstof makkelijker maakt. Mijn vraag is of dat dat mogelijk is hier en wanneer. En of dat ik daar een afspraak voor moet maken.Alvast bedankt
-
Beste Jort en Thijmen,
Wat willen jullie precies van ons? Willen jullie hier een reactie uitvoeren of wil je een reactie 'bedenken' waarbij waterstof vrijkomt?
Zouden jullie iets duidelijker kunnen zijn, dan kan ik jullie beter helpen.
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Ismene,
Wij werden aangeraden de reactie uit te voeren van natriumboorhydride waarbij de waterstof vrijkomt maar als jullie een betere suggestie hebben staan wij daar natuurlijk voor open -
Beste Jort,
En wat wil je precies met deze reactie doen?
Heb je misschien jullie hoofd en deelvragen dan snap ik beter wat je met je onderzoek wil bereiken!Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Ismene,
Wij doen dit onder de deelvragen: hoe kan waterstof getanked worden en hoe werken motoren op waterstof. Wij willen de reactie laten zien die in de auto plaatsvind na het tanken van het natriumboorhydride oftewel als de natriumboorhydride in de auto zit moet het natriumboorhydride zijn waterstof vrijlaten om verbranding te laten plaatsvinden.
-
Beste Jort,
Oke, en weet je al de reactie die hiervoor moet plaats vinden of is dat je vraag aan mij.
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft0
-
Beste Ismene, als jullie dat zouden kunnen uitleggen en aan ons laten zien zou dat voor ons begrip erg helpen,
Alvast bedankt -
Beste Jort,
Ik ga zoeken of ik deze reactie kan vinden, maar ik weet niet zeker of ik helemaal snap wat je bedoelt.
Groetjes,
Ismene -
"In het kader van ons profielwerkstuk onderzoeken wij de mogelijkheid om natriumboorhydride, NaBH4, te gebruiken als leverancier van waterstof wat op zijn beurt weer dient als brandstof voor een verbrandingsmotor.
Zoals bekend is waterstof een schone brandstof maar door de geringe verbrandingswarmte moeten relatief grote volumina voorhanden zijn. Het mogelijke gebruik van NaBH4 zou dit probleem kunnen omzeilen.
Graag zouden wij een indruk opdoen van de reactiekinetiek als functie van instelbare parameters zoals temperatuur en druk. Wij hopen dat uw laboratoria ons de nodige kennis en faciliteiten kunnen bieden".
-
Beste Ismene,
We zijn nog even naar onze begeleider gegaan. Samen met hem hebben we bovenstaande uitleg geschreven. We hopen dat het nu duidelijker is. Alvast enorm bedankt. Jort en Thijmen.
-
Beste Jort,
Volgens mij snappen wij elkaar niet goed wat we willen, misschien is het daarom misschien handiger als jullie langskomen op het science centre. Dan kunnen wij samen beter overleggen waar jullie niet uitkomen.
Met vriendelijke groet,
Ismene -
Beste Ismene,
Dat is goed. Wanneer heb je hier tijd voor dan komen we naar de TU. wij willen namelijk zo snel mogelijk een afspraak, het liefst voor de kerstvakantie nog. Hopelijk is het dan mogelijk om het experiment meteen uit te voeren. https://www.deingenieur.nl/artikel/test-met-tankbare-waterstof. deze link gaat naar een artikel die de reactie beschrijft die wij willen uitvoeren. voor de reactie hebben we natriumboorhydride, water, verdund zoutzuur en een manier om aan te tonen dat het gas dat vrijkomt bv door het te ontsteken.
Groetjes
Jort -
Kijk een op https://h2-fuel.nl/wp-content/uploads/2019/12/De-Circulaire-brandstof-NaBH4-H2Fuel-n0v-20192.pdf voor de laatste update van H2-Fuel.
Bij Plant One in in Rotterdam is een test opstelling gebouwd waar nu een aantal jaren onderzoek wordt gedaan naar de toepassing van Natriumboorhydride om waterstof op te slaan voor toepassing in een brandstofcel.
https://h2-fuel.nl
https://www.plantone-rotterdam.nl/nl_NL/projecten/Ik ben er zelf ook zeer in geinteresseerd.
Groeten, Peter