Cafeïne aantonen in koffie
-
Hallo,
Voor ons profielwerkstuk moeten wij onderstaande proef uitvoeren. Hiervoor is dichloormethaan nodig, dit kan/mag niet op onze school. Is het een mogelijkheid om deze proef uit te voeren op de universiteit van Delft?
De proef:
Voeg 150 ml van de vloeistof (koffie) en 2 g natriumcarbonaat in een erlenmeyer. Test met lakmoespapier.
Voeg 50 ml dichloormethaan toe en schud lichtjes gedurende 5 min. (Niet te hard of je krijgt een emulsie).
Giet de oplossing in een scheitrechter en wacht 5 à 10 minuten tot zich twee lagen gevormd hebben. De onderste laag vang je op in een erlenmeyer.
Bij de bovenste laag voeg je 50 ml dichloormethaan. Een paar maal de scheitrechter omkeren en de onderste fractie opvangen en bij de eerste voegen.
Bij de dichloormethaanfractie doe je 5 mg magnesiumsulfaat als droogmiddel.
Filter dit en laat uitdampen.
Het bekomen poeder wegen en de fractie berekenen.
Berekening: weeg de maatbeker voor gebruik. Na het uitvoeren van de proef, wordt de maatbeker met poeder gewogen. Het verschil dat er uitkomt is de massa van de cafeïne. De massa van de cafeïne is 0,04g. De fractie cafeïne is 0,04g/150ml of 0,00027%Aantonen van cafeïne:
Op een horlogeglas doe je een beetje van het poeder.
Voeg 3 druppels HCl conc. toe samen met enkele kristalletjes kaliumchloraat.
Meng met een glazen staaf.
Damp uit in een waterbad.
Voeg enkele druppels 2M NH4OH toe.
Een paarse kleur wijst op cafeïne.Alvast bedankt voor de moeite!
Graag horen we van u.Groeten,
Amy den Hollander
Merel Harbers
Nelson Udema -
Beste Amy, Merel en Nelson,
Ik ga kijken wat ik voor jullie kan regelen maar ik schat de kans klein dat er iets mogelijk is. Maar ik laat het weten!
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Amy, Merel en Nelson,
Helaas is het niet mogelijk om jullie proef uittevoeren op de TU wegens te weinig lab capaciteit.
Als ik jullie nog ergens anders mee kan helpen hoor ik het graag!
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft