Lichtgevende algen kweken
-
@Ismene-Usman Daarnaast zag ik op dit forum een ander soort proef. Echter als ik op die link klik, moet ik inloggen in een leeromgeving.
https://forum.pwstudelft.nl/topic/1438/bioluminescentie/4 -
Beste Koen,
Wat voor een zeedieren denkt jou leraar aan die wel goed zou werken? Want ik heb al andere groepjes gehad waarbij deze proef met de inktvissen wel gelukt is. Helaas kom ik ook niet in die andere link en ik heb daar ook geen inlog gegeven voor want dat bericht is van mijn voorganger.
Groetjes,
Ismene -
Beste Ismene,
Inmiddels heb ik een inktvis in een 3,0% NaCl oplossing gedaan en deze staat in een bekerglas in een donkere ruimte bij ons op school.
Ik zal dit bericht aanpassen als ik tegen problemen aanloop of nog vragen heb.
Groet,
Koen -
@safari02 zegt in Lichtgevende algen kweken:
Beste Ismene,
Inmiddels heb ik een inktvis in een 3,0% NaCl oplossing gedaan en deze staat in een bekerglas in een donkere ruimte bij ons op school.
Ik zal dit bericht aanpassen als ik tegen problemen aanloop of nog vragen heb.
Groet,
Koen
@Ismene-UsmanHet is inmiddels 24 uur geleden dat ik de inktvis in de 3,0% NaCl oplossing heb gedaan. ik heb nog niets kunnen waarnemen. Ik weet niet wat er mis is gegaan, kunt u mij nog helpen
-
Beste Koen,
Het zou kunnen dat de inktvis bevroren is geweest, en dan zou het kunnen dat de luminesecente bacteriën niet meer werken. Misschien moeten jullie naar opnieuw naar de visboer gaan en vragen om inktvis wat niet bevroren is geweest.
Misschien kan het ook zijn dat het te koud is geworden, als snachts de verwarming uitgaat.Ik hoop dat jullie hier misschien wat aan hebben!
Laat maar weten of het luktGroetjes,
Ismene -
Beste Ismene,
Volgens de visboer was de inktvis vers. We hebben de bacteriën in een 20 graden warmte kast gedaan. Echter hebben wij geen gewenst resultaat bereikt.
Heeft u misschien nog enig idee waaraan dit kan liggen en/of heeft u nog tips voor wat we anders nog kunnen doen?Vriendelijke groeten,
Koen -
@Ismene-Usman @safari02
Beste Ismene en safari02,Ik had 4 garnalen in een groot glas gedaan met zout, maar had na 24 uur niets gezien. Misschien dat ik de hoeveelheid zout verkeerd had toegevoegd. Ik had namelijk eerst de garnalen in het glas gedaan, daarna had ik het water in het glas gedaan tot dat er een klein beetje van de garnalen boven het water staken. Toen had ik er 3% zout in gedaan, maar ik wist niet of dat genoeg zout was, want is dat dan bijvoorbeeld van 100ml water moet je er dan 3 gram zout in doen, omdat 100:100x3=3 gram?
Gr Xander
-
Wij hadden een 3% NaCl oplossing gemaakt met 1,0 L water met daarin 30 gram zout. Dat is dan 3%. Daarna hebben wij de vissoort in een bekerglas gedaan en daarna hebben wij de NaCl oplossing toegevoegd.
Groet,
Koen
-
Wij hebben ook onder andere garnalen gebruikt. Daarnaast ook nog inktvis en een schol. Alle drie de vissoorten waren geen succes.
-
Beste Koen en Xander,
Ik heb helaas ook geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Wel heb ik nog twee website gevonden waar jullie misschien wat aan hebben de eerste geeft vooral informatie over luminicentie en de tweede is een artikel waar ze ook een proef uitvoeren over luminicentie. Alleen halen ze hier deze baterieën uit zee water en niet van zeedieren.
Ik hoop dat jullie hier iig wat aan hebben en misschien zouden jullie elkaar ook nog verder kunnen helpen als het bij de ene uiteindelijk wel lukt.
Met vriendelijke groet,
Ismene