PWS MICROPLASTIC-ZEEWATER
-
Beste heer/mevrouw,
Voor onze profielwerkstuk proef willen wij onderzoeken of het mogelijk is microplastic uit zeewater te halen zonder de (micro) organismen daarin te beschadigen. De grootste uitdaging zit hiernin het scheiden van microplastic en micro-organismen. Onze proef hadden wij als volgt uitgedacht: We hebben een bak vol met zeewater (of slootwater). Een aantal micro organismen heeft zonlicht nodig om te overleven (algen bijv.). Door maar door één kant van de bak zonlicht door te laten (en dus de ander af te plakken), hopen wij dat die organismen naar één kant van de bak gaan, zodat vervolgens de micro organismen die deze micro organismen opeten ook die kant op zullen gaan. Daarnaast hebben wij in een eerder proefje ontdekt dat microplastic (we gebruiken PET) gedeeltelijk naar de bodem zakt terwijl micro organismen veelal verspreid in het water blijven. We willen dus uit de bak met zeewater, de onderkant van de kant zónder zonlicht eruitzagen, omdat wij denken dat de verhouding micro organismen - micro plastic het best is. We zullen voor deze proef dus een bak nodig hebben waaruit we alleen de onderkant van het water eruit kunnen halen en microscopen en telkamers om voor en na de proef te kijken of de hoeveelheid micro-organisme en micro plastic nog veranderd is.
Het zou verschrikkelijk fijn zijn als we onze proef in jullie lab zouden kunnen uitvoeren!
P.S. Ik hoop dat het duidelijk genoeg beschreven is
Mvg,
Benjamin Tolk, Bram Kapteijns en Sietse Breeuwsma Stedelijk Gymnasium Den Bosch klas 6 -
Hee Benjamin, Bram en Sietse,
Super leuk idee, helaas hebben wij bij PWS niet beschikking tot een lab. Maar misschien zouden jullie het bij jullie op school kunnen uitvoeren. Als je een bak maakt met een kraantje aan de onderkant zou je het water daar kunnen aftappen je zou er zelfs nog meerdere naast elkaar kunnen plaatsen. Misschien zou dat kunnen werken.
Over het onderzoek heb ik nog wel wat vragen hoe willen jullie er voor zorgen dat jullie de organisme die niet van zonlicht leven ook naar de 'andere' kant gaan? En hoe zien jullie het voor je dat je dit in het echte leven zou kunnen gebruiken?
Als jullie nog meer vragen hebben hoor ik het graag!
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft