Antibiotica
-
Hallo,
Ik zit in vwo 6 en moet dit jaar een profielwerkstuk maken. Ik zou dit over natuurlijke antibiotica willen doen. Mijn onderzoeksvraag hierbij is: "Is natuurlijke antibiotica even effectief als Penicilline?". Ik vroeg me af of dit onderwerp goed genoeg is voor een profielwerkstuk. Verder vroeg ik me ook af of hier voldoende informatie over te vinden is en of er een passend experiment bij mogelijk is.
Vriendelijke groeten,
Laila -
Beste Laila,
Wat bedoel jij precies met 'natuurlijke' antibiotica. Heb je misschien je deelvragen dan kan ik zien of die goed samenhangen en je hoofdvraag beantwoorden.
Over antibiotica is er op het internet heel veel te vinden, zo kun je op google scholar veel wetenschappelijke artikelen vinden.En als je goede deelvragen heb opgesteld kunnen we kijken of we een goed experiment kunnen opstellen.
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Ismene,
Ik heb er voor gekozen om niet meer verder te gaan met de hoofdvraag die ik had benoemd. Maar ik zou toch wel graag onderzoek doen naar antibiotica en resistentie. Hierbij heb ik nog geen hoofdvraag maar wel een aantal deelvragen:
- Wat is antibiotica?
- Hoe is antibiotica ontstaan?
- Hoe wordt antibiotica geproduceerd?
- Wat is resistentie?
- Hoe kunnen bacteriën resistent worden voor antibiotica?
-Hoe kunnen we voorkomen/oplossen dat bacteriën resistent worden voor antibiotica?
Ik vroeg me af wat je van de deelvragen vindt en of je misschien zou willen helpen met het opstellen van de hoofdvraag en het bedenken van een experiment.
Vriendelijke groeten,
Laila -
Beste Laila,
Als je een PWS begint, begin je met het verzinnen van een hoofdvraag en daarna verzin je bij die hoofdvraag deelvragen die antwoord geven op jou hoofdvraag. Dus is nu de vraag aan jou wat vind je interessant aan antibiotica en zou je je PWS over kunnen houden.
Het belangrijkste van de hoofdvraag is dat die afgebakend is en niet te beantwoorden is met ja of nee. Dus dat het een open vraag is.Een van je deelvragen zou je ook als hoofdvragen kunnen maken. Zo zou een hoofdvraag kunnen zijn : waarom worden bacteriën/mensen resistent tegen antibiotica?
Wat betreft experimenten met antibiotica is het discutabel of je dit wel wil uitvoeren omdat het gevaar bestaat dat je resistente antibiotica produceert. Dus daarom weet ik geen experiment met antibiotica die uitgevoerd kan worden.
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft