Kippen naar Mars
-
Hoi,
Met drie andere leerlingen ben ik dit jaar in 5 VWO begonnen aan mijn profielwerkstuk. Ons onderwerp is een ecosysteem ontwerpen voor op Mars. Hiervoor kijken we niet alleen naar de mogelijkheid tot groeien voor planten op Mars, maar ook naar dieren voor het ecosysteem en hoe we alle benodigdheden naar Mars kunnen krijgen.
Een dier dat we in het ecosysteem zouden kunnen verwerken, is de kip. De kip heeft een aantal voordelen voor het systeem op Mars. Onze enige beperking is dat we niet weten hoe de kip naar Mars gebracht zou kunnen worden. Het invriezen van eieren maakt de eieren kapot, het gebrek aan zwaartekracht verhindert de ontwikkeling van het embryo en volgroeide kippen meenemen aan boord van het ruimteschip kan ook niet, omdat zij zonder zwaartekracht hun eten en drinken niet (of nauwelijks) door hun keel krijgen. Zouden jullie ons hierbij kunnen helpen, of hebben jullie al ideeën hoe dit wel zou kunnen?
Met vriendelijke groet,
Anna Sofie Krämer -
Hoi Anna Sofie, leuk onderwerp!
Een mooie bron voor inspiratie en tevens een leuke film is de film: The Martian. Deze film is zitten best wat waarheidsgetrouwe aspecten in. Ja en voor die kip zal je dus een soort van kunstmatig zwaartekracht moeten creëren. Hoe je dit doet laat ik aan jou over. (Tip: kijk de film). Hier is ook leuk aan te rekenen. Succes!
Groetjes Storm