Straling en mobielgebruik
-
Dit bericht is verwijderd! -
Beste Thom Woudstra,
Bedankt voor je snelle reactie!
Wij hadden inderdaad even aan moeten geven om wat voor straling het in ons PWS gaat. Aangezien de niet-ioniserende straling die gebruikt wordt bij de communicatiemethoden zoals Wi-Fi, 3G en 4G willen we op dit gebied focussen, dus het "microwaves" gebied. De schadelijkheid van deze straling is veelvoudig onderzocht en via Google Scholar hebben wij ons hier ook in verdiept. Zoals in de afbeelding ook aangegeven staat zijn mogelijke gevolgen van deze stralingssoort vooral thermisch. De onderzoeken die wij doorgenomen hebben komen eigenlijk allemaal tot de conclusie dat op hun resultaten, er niet definitief geconcludeerd kan worden of het eventueel schadelijk kan zijn of gevolgen heeft voor de mens.
De golflengte van Wi-Fi is, zover wij weten en Wikipedia correct is, ongeveer 2,4 GHz, en die van het 4G netwerk kan verschillen van 700 MHz tot 2600 MHz. Volgens verschillende websites hebben we, om Wi-Fi en/of 4G te meten, een RF meter nodig. Een RF meter kan namelijk in de meeste gevallen frequenties van 50 MHz tot 3GHz (3000MHz) meten. Dit zou dus voldoen als de websites die dit aangegeven correct zijn.
We zijn er nog niet precies over uit of we Wi-Fi willen meten of 4G, maar we neigen naar Wi-Fi vanwege de beschikbaarheid hiervan. Zodra wij een definitieve keuze hierover gemaakt hebben zullen wij dat melden. Is er nog iets anders waar je graag verduidelijking over wilt hebben?
Wij hopen snel van je te horen!
Met vriendelijke groet,
Dave van Egdom en Rogier Cortissos -
@Dave-van-Egdom
Beste Dave en Rogier,Het ziet er naar uit dat jullie goed de theorie ingedoken zijn! Voor mij is het wel duidelijk wat jullie willen doen. Zijn jullie er al uit wat jullie willen meten? (Wi-Fi, 4g of allebei?)
Ik ga kijken of we een RF meter beschikbaar hebben. Ik heb hier trouwens een hele lijst gezien waar je ze zou kunnen kopen: https://www.google.com/search?q=rf+meter&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=0ahUKEwjCru_Unq3hAhWCCewKHasEDfQQ_AUIDygC&biw=1280&bih=649
Maar we gaan eerst eens even kijken of wij er een hebben liggen!
Jullie horen van mij en ik hoor nog even van jullie!Groetjes,
Thom
-
Hallo Thom Woudstra
Dankjewel voor je reactie!
Wij zijn er inderdaad uit wat we willen meten. Na goed te kijken wat we willen meten en welke situaties wij opgesteld hebben zijn wij tot de conclusie gekomen dat praktisch gezien het Wi-Fi meten het handigst is. Dit vanwege het feit dat onze proeven ook bestaan uit het meten met media zoals internetten (misschien YouTube en andere Social media platforms) en aangezien 4G gelimiteerd kan zijn vanwege limieten lijkt Wi-Fi ons de beste optie. Het is natuurlijk overal wel beschikbaar in Nederland.
Wij hebben zelf ook gekeken naar de kosten van een RF meter, om te kopen of om te huren. De prijzen van RF meters verschillen echter erg en daarom vinden we het moeilijk om goed te kunnen evalueren welke optie de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft. Hetzelfde geldt voor huren, en in de meeste gevallen wordt de RF meter verhuurd door particulieren en is dus minder betrouwbaar. Daarnaast hebben wij niet echt een budget.
Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen! In elk geval willen wij je bedanken voor de snelle reacties en de hulp, wij waarderen het zeer.
Met vriendelijke groet,
Dave van Egdom & Rogier Cortissos -
Beste @Dave-van-Egdom,
Goed dat jullie hier over na hebben gedacht! Ik heb zit op dit moment midden in mijn tentamen weken. Na de tentamens ga ik op zoek voor jullie!
Groetjes,
Thom
-
Beste @Dave-van-Egdom,
Mijn tentamens zitten erop en mijn zoektocht begint weer. Morgen ga ik bij iemand langs om het na te vragen!
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra
We hopen dat je tentamenweek een beetje goed ging.
Weet je al of er iets te regelen valt met een RF-meter, want naast ons praktische deel zijn we ondertussen verder gegaan met het niet-prakische deel en dat is nu bijna af. Anders zullen we ons alvast bezig houden met het kijken naar een alternatief praktisch deel.
We hopen snel van je te horen!
Met vriendelijke groet,
Dave van Egdom en Rogier Cortissos -
Beste @Dave-van-Egdom,
Ik ben afgelopen week langs geweest bij onze "materiaalman". Hij zei dat hij een dergelijke RF-meter niet had liggen hier. Op dit moment weet ik niet echt waar ik verder moet zoeken.. Dus dat is jammer, maar niet het einde. Jullie hebben gekeken naar het huren van deze RF-meters toch? Hoe past dat binnen jullie budget?
Ik heb wel nog met dezelfde "materiaalman" gediscussieerd over jullie onderzoek en er was wel het een-en-ander waar wij tegen aan liepen. Is het misschien een idee om binnenkort af te spreken, zowel in persoon of telefonisch, om eens even te sparren over de proef die jullie zouden willen uitvoeren?
Groetjes,
Thom
-
Hallo Thom Woudstra,
onze excuses voor de late reactie.
Op aanraden van onze PWS begeleiders hebben wij ons plan ietwat aangepast. Om zo weinig mogelijk aan ons originele plan aan te passen hebben we besloten om ons i.p.v op de straling van WiFi/4G op het licht te focussen. Hierdoor was alleen een kleine aanpassing aan onze onderzoeksvragen benodigd. Bij smartphone- en schermgebruik in het algemeen wordt de mens blootgesteld aan blauw licht. Dit heeft weer invloed op de productie van melatonine. Daarnaast wordt er ook nog een iets ander soort licht geproduceerd, het zogenaamde blauw-violet licht. Met een kleinere golflengte die in de buurt komt van UV kan die gevaarlijk zijn voor de ogen. Daarnaast bestaan er middelen die je zouden "beschermen" tegen dat blauw-violette licht. Daarom leek het ons interessant en ook praktischer om dat te gaan testen of dat ook daadwerkelijk zo is. De golflengte van blauw-violet licht is kleiner dan dat van "normaal" blauw licht en dus is de energie hoger. Met die preventieve middelen zou die energie dus lager moeten worden. Maar of dat ook echt zo is, dat is de vraag, en ons nieuwe praktische deel voor PWS.
Hopelijk legt dat uit waar wij de afgelopen tijd mee bezig zijn geweest. Wij willen je toch ontzettend bedanken voor de moeite (en tijd!) om ons verder te helpen!
Met vriendelijke groet,
Dave van Egdom & Rogier Cortissos -
Beste @Dave-van-Egdom,
Dit klinkt als een beter te realiseren onderzoek! Goed om te horen dat jullie stappen hebben gemaakt. Als jullie weer tegen iets aan lopen dan hoor ik dat wel..!
Groetjes,
Thom