PWS Quantum eraser
-
Beste TU Delft,
Wij doen ons PWS over kwantumcomputers met als doel uitleggen hoe een kwantumcomputer precies werkt. We zijn hier al een heel eind mee en willen heel graag een experiment doen bij jullie. Zou zoiets mogelijk zijn?
Zelf hebben we een idee over een eraser experiment waarmee we willen kijken of informatieoverdracht mogelijk is (en waarschijnlijker, waarom niet...). We hebben hier al een werkplan klaar voor liggen als het nodig mocht zijn.Alvast heel erg bedankt en met vriendelijke groet,
Jasper en Jelte -
Beste @Henkolet,
Erg cool jongens! Zou ik dit werk plan kunnen zien? Het lijkt me wel handig om te weten hoe jullie dit precies willen aanpakken. Ik wil hierbij van te voren wel even aangeven dat experimenten doen over dit soort onderwerpen lastig is en dat het meestal ook erg lastig is om dit door scholieren uit te laten voeren op de TU. Graag zie ik jullie werkplan en dan kijken we verder.
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra
Fijn dat je ons wil helpen! Wij hebben twee verschillende werkplannen (zie bijlage). Onze voorkeur gaat uit naar werkplan 1, en als dat niet haalbaar is naar werkplan 2. Wat we willen bereiken en hoe het experiment werkt zal duidelijk moeten worden in de werkplannen, maar als je iets onduidelijk is kan je het natuurlijk altijd vragen. Het zou geweldig zijn als we één van deze werkplannen kunnen realiseren maar als je een goed alternatief kent dat goed bij ons thema past, staan we hier ook al te graag voor open.
We horen graag van je!
Groeten,
Jasper Pieterse en Jelte van BommelBijlage (met word openen):
Werkplan 1
Werkplan 2 -
Beste Jasper en Jelte,
Jullie aanvraag staat al een tijdje open, ik laat jullie bij deze weten dat ik er mee bezig ben. Ik ben alleen komende dagen op vakantie dus ik kom op 3 januari bij jullie terug!
Groetjes,
Thom
-
Beste Jasper en Jelte,
Jullie werkplannen zien er gelikt uit en het lijkt erop alsof jullie erg goed in de theorie zitten. Ik ben alleen bang dat dergelijke opstellingen niet door scholieren gebruikt kunnen worden. Wat jullie eerste werkplan betreft: ik weet niet of er een dergelijke opstelling aanwezig is op de faculteit. Betreft het tweede plan: dergelijk materiaal is wel aanwezig op de TU, maar ik ben dus bang dat scholieren niet met dergelijk materiaal mogen werken.
Ik moet jullie helaas teleurstellen. We moeten dus opzoek naar een alternatief.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Jammer! Hebben jullie bepaald alternatief in gedachten?
Groeten,
Jasper en Jelte -
Beste Jasper en Jelte,
Sorry voor mijn late reactie. Het is wel lastig om met dit soort onderwerpen een echt fysiek experiment te doen. Je zou eens hier: https://quantumexperience.ng.bluemix.net/qx/experience kunnen kijken. Hier kan je online een aantal experimentjes doen met een quatumcomputer van IBM.
Zie ook deze links:
https://quantumexperience.ng.bluemix.net/qx/tutorial?sectionId=beginners-guide&page=introduction
https://quantumexperience.ng.bluemix.net/qx/tutorial?sectionId=full-user-guide&page=introduction
Ik zelf heb hier nooit meer gewerkt, dus weet ook niet hoe lastig het is. Graag hoor ik van jullie als jullie hierbij totaal vastlopen!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Bedankt voor de alternatieven! Ziet er interessant uit. We zullen kijken wat we ermee kunnen doen.
Groeten,
Jasper -
Beste Japser en Jelte,
Veel succes en ik hoor het wel als jullie vastlopen.
Groetjes,
Thom