PWS lichtsnelheid
-
Hallo forumleden,
wij willen de lichtsnelheid bereken door middel van de opstelling van Fizeau. Nu hebben wij een paar vragen over de lichtintensiteit van de lichtbundel uit de laser, want hoe kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat de lichtbundel gebundeld blijft en niet een te grote afwijking heeft? We zaten zelf te denken om te werken met lenzen, maar dit blijkt erg lastig te zijn. Ook vroegen wij ons af of jullie misschien een manier weten om de laser goed te richten zodat de bundel weer door het rad gaat. Bedank voor de moeite!
Groetjes Loek Steenhoff
-
Beste @LoekSteenhoff,
Bedoel je met gebundeld zoals hier wordt aangegeven met "collimated"?
Het licht van een laser in de basis al erg goed gecollimeerd, daardoor zou je, wanneer je een goede kwaliteit laser hebt, het licht niet extra hoeven te bundelen.
Wat betreft je tweede vraag, wat gaat er nu precies mis met het richten van de laser-straal? Ik denk namelijk dat het gewoon een kwestie is van veel proberen en goed uitlijnen. Een erg vervelend taakje bij veel experimenten in de optica, maar dat hoort er nou eenmaal bij.
Ik hoor graag van jullie.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Bedankt voor je reactie.
Het is ons gelukt om een lens te regelen. Nu zitten we met het volgende probleem: We hebben nog geen rad dat we willen gaan laten ronddraaien, en dit zelf maken is onmogelijk. Daarom zijn we op het idee gekomen om dit te laten 3D-printen. Dit particulier laten doen is echter onbetaalbaar, daarom vroegen wij ons af of er op de TU een 3D-printer is waar we gebruik van kunnen en mogen maken.
Alvast bedankt voor je reactie,
Mvg,
Loek Steenhoff
-
Beste @LoekSteenhoff,
Dit zou misschien wel kunnen bij ons. Ik verwijs jullie vraag even door naar @Midas-Becker! Hij gebruikt de 3D-printer af en toe met scholieren!
Groetjes,
Thom
-
Hee @LoekSteenhoff ,
Wat een gaaf onderwerp! Heb je een tekening van wat je precies wilt printen? Als je iets wilt 3D-printen moet je wel eerst een 3D model in de computer maken. Hebben jullie dat al?
Als jullie bij ons willen printen vanwege kosten besparing kan ik jullie helaas niet verder helpen. Particulier laten 3D-printen kan tegenwoordig op heel veel plekken en zeer goedkoop.Groetjes,
Midas