Pws wat is niks
-
Hallo.
Wij zijn Arya en Nabil uit 6 vwo van het Wateringse Veld College in Den Haag. Ons PWS gaat over wat niks eigenlijk is in de wetenschap.
Nu willen wij graag een proef uitvoeren om aan te tonen dat een vacuum niet leeg is. Wij dachten misschien aan het Casimir Effect. Is dit haalbaar? En zo nee wat is een goed alternatief.
Mvg, -
Beste @aryababan,
Mijn excuses voor het late antwoord. Wat is jullie precieze hoofdvraag (wat willen jullie nou precies onderzoeken)? Jullie halen het Casimir effect aan als bewijs voor het "niet leeg wezen van vacuum". Ik denk dat het aantonen van dit effect te lastig is om voor scholieren te doen.Althans ik denk dat een dergelijke opstelling niet door scholieren kan worden gebruikt.
Wat betreft de alternatieven: ik zou eerst dus willen weten wat jullie precieze hoofdvraag is. Dan kan ik beter meedenken voor een nieuwe proef.Groetjes,
Thom
-
Hallo
Bedankt voor u antwoord. Onze hoofdvraag is wat houdt het begrip niks in in de wetenschap, waar wij onder meer natuurkundige en wiskundige aspecten willen onderzoeken. Het leek ons handiger om voor het natuurkundig aspect een praktische opdracht uit te voeren omdat de wiskundige stof te abstract is.
-
Beste @aryababan,
Ten eerst mijn excuses voor het veel te late antwoord, wij hadden de afgelopen 2 weken server problemen waardoor er heel wat vragen waren ondergesneeuwd.
Ik moet zeggen dat ik niet zo goed weet wat voor een proef je hiervoor zou kunnen doen. Ik vind eigenlijk dat dit meer een filosofisch (en misschien ook theoretisch) onderzoek, waarbij een proef niet noodzakelijk is. Maar ik neem aan dat je van je school een proef moet doen of is dat niet nodig?
Ik hoor het graag van je.Groetjes,
Thom
-
Hallo
Bedankt voor u antwoord. Wij hebben zelf ook nog verder gezocht en konden geen praktische opdracht voor onze PWS vinden. Kunnen we misschien een interview afnemen anders? Is er iemand bij de TU delft beschikbaar die dit zou willen doen?
mvg,
-
Beste @aryababan,
Ik denk dat een interview of iets dergelijks beter is. Ikzelf zou dit misschien wel kunnen, ik weet alleen niet zo goed wat voor een vragenlijst jullie hebben. Ik hoor graag wat jullie precies voor dit interview in gedachten hebben.
Groetjes,
Thom