MagLev Train
-
Beste @matthijspos,
Ik schat dat de lengte van de rails van magneten ongeveer 70 cm is, ik heb nog geen tijd gehad om dit te checken op het science center. Wat betreft de configuratie van de magneten, dit moet op deze manier:
n n n n n n
z z z z z z
n n n n n n
of
z z z z z z
n n n n n n
z z z z z zOp jouw manier zou de supergeleider niet over de baan gaan reizen. (Waarom?)
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra ,
Bedankt voor je reactie! Ik snap al dat de supergeleider op mijn manier niet over de baan zal gaan reizen, omdat ie dan wordt tegengehouden door de verschillende magneetvelden.
Met de goede manier blijft de supergeleider mooi in het midden en wordt de supergeleider niet tegengehouden.Ik heb nog een vraagje, welke testjes kun je allemaal doen met dit model?
Groetjes,
Matthijs -
Beste Thom Woudstra,
Ik kreeg vandaag te horen dat onze school het niet voor elkaar krijgt een supergeleider te regelen... Dus het experiment kan helaas niet doorgaan. Heb jij misschien een oplossing of een ander uitvoerbaar experiment?
Mvg,
Matthijs -
Of zouden we eventueel bij jouw langs kunnen komen om wat testjes te doen op de TU Delft?
-
Beste @matthijspos,
Sorry voor het late antwoord, we hadden afgelopen week problemen met onze server.
Je kan zeker testjes doen op de TU, wat zouden jullie dan willen doen? Want als ik het goed begrijp, gaan jullie zelf geen magneetbaan meer maken. Gelukkig hebben wij een baan + supergeleiders!
Ik hoor wel van je wat jullie zouden willen doen!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra ,
Wanneer zou het jouw passen voor een afspraak? Wij zouden het namelijk erg leuk vinden om supergeleiding in het echt te zien en hiermee wat te experimenteren. Wij zouden graag testen hoe sterk zo'n supergeleider nou eigelijk is en wat het verband is tussen de weerstand van de supergeleider en de temperatuur. Als jij nog meer ideeën voor testjes hebt dan horen wij het graag!
Mvg,
Matthijs -
Beste Thom Woudstra ,
Zou je deze week nog kunnen reageren, dan weten wij ook waar we aan toe zijn en kunnen we z.s.m. een afspraak maken. Het PWS moet begin december af zijn dus we zijn wat aan de late kant...
Alvast bedankt!Grt,
Matthijs -
Beste @matthijspos,
Hoe zou je willen testen hoe sterk een supergeleider is? En wat bedoel je met "sterk"? Wat betreft het bepalen van het verband tussen de weerstand en temperatuur, dat kan niet gemeten op een normale PWS-middag. Daarvoor zal ik je willen verwijzen naar de supergeleiding workshop:http://pwstudelft.nl/workshops/workshop-supergeleiding/. De datum wordt spoedig geprikt en zal waarschijnlijk eind november en begin december zijn.
Op de PWS-middag kunnen we voornamelijk testjes doen met het Meissner-effect, weerstand/temperatuur metingen vereisen apparatuur die wij niet op het Science Center hebben.
Ik kan volgende week zeker een afspraak met jullie maken, welke dag komt het beste uit voor jullie?Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Wat voor testjes zouden we wel kunnen doen op de PWS-middag? Als er verder geen testjes mogelijk zijn zouden we het alsnog leuk vinden om langs te komen kom supergeleiding in het echt te zien en er wat meer over te weten te komen. De supergeleiding workshop had ik ook al gezien maar deze valt na de deadline van het inleveren van het PWS, dus dit is voor ons geen mogelijkheid. Maandag of donderdag zou ons het beste uitkomen om af te spreken. Als we langs zouden kunnen komen voor begin december zou dat top zijn!
Mvg,
Matthijs -
Beste @matthijspos,
Het is vooral het spelen met Meissner-effect, dus een supergeleider laten zweven boven de magneetbaan etc. Dus vooral het visuele aspect. Het is denk ik altijd wel leuk om er een keer zelf mee geëxperimenteerd te hebben. Jammer dat jullie niet kunnen tijdens de supergeleiding workshop.
Wanneer zouden jullie langs willen komen?Groetjes,
Thom