PWS Geluidsscherm
-
Hoi student(en) van de TU Delft,
Voor mijn profielwerkstuk ben ik bezig met het ontwerpen van een nieuw type geluidsscherm voor langs snelwegen. Daarbij focus ik me op de materialen en de vorm. Voor allebei heb ik al proeven gedaan op school, maar ik zou deze graag naar een hoger level tillen.
Voor het materiaal richt ik me op absorptie. Ik heb al een test gedaan met een opstelling van een buis en een decibelmeter (de Proef van Kundt), maar deze metingen zijn niet erg nauwkeurig. Om ze dat wel te maken, heb ik gelezen dat ik het materiaal dan het beste kan testen in een galmkamer. Zoals jullie misschien wel begrijpen, hebben wij die echter niet op school. Toen ik meeliep met Technische Natuurkunde bij jullie, ben ik daar wel langs gekomen op de TU Delft. Daarom zou ik graag willen vragen of ik misschien een materiaalabsorptietest bij jullie in de galmkamer mag doen.
Daarnaast wil ik graag jullie advies vragen over hoe ik het beste de vorm van mijn geluidswand kan testen. Ik heb dat al gedaan door verschillende vormen van hetzelfde materiaal te maken, ervoor een toon te maken en dan erachter met een decibelmeter het doorgelaten geluid te meten. Ook dit lijkt me helemaal niet nauwkeurig, vooral vanwege de schaal. Hebben jullie suggesties hoe ik dat professioneler kan aanpakken?
Ter info: ik ben al langer bezig met dit project. In 2015 heb ik de eerste prijs gewonnen bij de wetenschapsolympiade INESPO en daarna ben ik in 2016 naar de VS met dit project geweest. Daar heb ik de derde prijs gewonnen in de categorie ‘environmental engineering’ en een ‘honourable mention’ gekregen van de Acoustical Society of America. Toen waren mijn testen echter nog niet op een heel hoog niveau, maar werd vooral mijn idee geprezen. Nu wil ik voor mijn PWS wel zorgen dat ook de testen op niveau zijn.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes,
Marie-Anne -
Beste Marie-Anne,
Excuses voor het wat late antwoord.
Wat een cool project! Een materiaalabsorptietest op de faculteit van natuurkunde moet denk ik wel lukken, ik moet eerst eens even kijken wie ik daarvoor zal moeten contacten. Wil je dan weer de proef van Kundt herhalen, maar dan in de galmkamer? Zo ja, heb jij dan zelf nog de opstelling die je hiervoor hebt gebruikt? Zo nee, wat denk je dan allemaal nodig te hebben voor je metingen?
Wat betreft het advies hoe je de beste vorm kan testen, dat vind ik een beetje lastig. Ik ga daarvoor nog even op onderzoek uit. Je hoort binnen 2 dagen van me!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Helemaal niet erg hoor!
Nee, ik heb gelezen dat ik beter met een geluidsinval van zoveel mogelijk kanten (zo diffuus mogelijk) kan testen, dan met een normale inval (zoals bij de proef van Kundt), omdat ik de realiteit dan beter naboots. Dan moet ik een sample, van 12 vierkante meter, testen in een galmkamer op de nagalmtijd. Ik wil namelijk achter de absorptiecoëfficiënten van verschillende materialen komen, zodat ik ze kan vergelijken, maar die is niet te meten. Wel is die te berekenen aan de hand van de nagalmtijd.
Voor mijn meting zal ik dus apparatuur nodig hebben om die nagalmtijd te meten. Die heb ik zelf en mijn school niet, hebben jullie die beschikbaar? Daarnaast moet ik dus ook van die grote samples van verschillende materialen hebben. Die kan ik zelf regelen, maar als jullie er al een aantal hebben, zou dat natuurlijk ideaal zijn!Ik ben benieuwd naar je gedachten over de vormtest!
Groetjes,
Marie-Anne -