Warmtedoorgangscoëfficiënt (U-waarde) bij ramen
-
Hallo,
Wij zijn bezig met een pws onderzoek naar de totstandkoming van de U-waarde bij ramen.
Hoofdvraag: Hoe komt een U-waarde tot stand bij glas?
Deelvraag 1: Wat zegt een U-waarde over glas?
Deelvraag 2: Welke gegevens heb je nodig om de U-waarde te bereken?
Deelvraag 3: Wat is een U-waarde?
Deelvraag 4: Hoe meet je de warmtegeleidingscoëfficiënt?Hierbij zouden wij graag een practicum doen waar we zelf de U-waarde van verschillende ramen meten. Onze Toa schoot al helemaal in de stess :wink: , dus hebben jullie een opstelling om de warmtedoorgangscoëfficiënt te meten?
Met vriendelijke groet,
Fabian Erades en Duncan Matse
(6 VWO, NSG Groenewoud, Nijmegen) -
Beste @fabianduncan,
Cool onderwerp! Hebben jullie al bekeken hoe dit soort metingen worden uitgevoerd? Hoe zo een opstelling er uit zou moeten zien, wat zijn de benodigdheden etc.?
Dat zou ik graag van jullie horen, zodat ik gericht opzoek kan gaan op de faculteit.Groetjes,
Thom
-
Hallo, Thom Woudstra
Bedankt voor je reactie!
Wij dachten aan een opstelling waarbij een meetinstrument de warmtedoorlating aan de binnenkant vergelijkt met de temperatuur aan de buitenkant van het glas in een gecontroleerde omgeving.
Naar ons eigen onderzoek zou de faculteit bouwkunde of Applied Sciences dit misschien kunnen beantwoorden. Ook hebben we een bedrijf benaderd (Testo) voor de meetapparatuur, maar ze leveren de U-waarde sensoren niet meer.Met vriendelijke groet,
Fabian Erades en Duncan Matse
(6 VWO, NSG Groenewoud, Nijmegen) -
Beste @fabianduncan,
Ik zou graag willen weten wat voor meetinstrumenten hiervoor nodig zijn. Heb je al eens een proefschrift gevonden over een dergelijke opstelling? Zo ja, zou je dat kunnen sturen?
Zo nee, zou je dat nog even op willen zoeken?Groetjes,
Thom