Meesterproef uitbreiding Hydrocracker
-
Ik ben een scholier van de middelbare school Melanchthon Bergschenhoek. Ik schrijf dit bericht, omdat ik een vraag heb, die niet met de beschikbare middelen op mijn school kan beantwoord worden. Mij is hierdoor de opdracht gegeven, contact op te nemen met het forum van de TU Delft. De vraag heeft betrekking op stoom. Ik moet namelijk de druk berekenen van een stoompijp. Hiervoor heb ik het molair volume van stoom nodig. De omstandigheden van de stoom zijn niet onder de standaard temperaturen en ik kan daarom niet gebruik maken van de Binas. De vraag is: bestaat er een formule om het molair volume uit te rekenen bij een bepaalde temperatuur? Als dit niet mogelijk is om met een volume te berekenen, maar alleen doormiddel van een praktisch experiment, hoor ik dat graag.
Ik hoop u hier voldoende mee te hebben geïnformeerd. Als u nog vragen heeft over mijn verzoek hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Bonno Nieuwenhout
-
Beste Bonno,
Volgens mij heb ik wel een tabellen boek waar de eigenschappen van stoom bij verschillende omstandigheden in staan, ik ga die even zoeken en kijken of het er daadwerkelijk in staat!
Groetjes,
Thom
-
Beste @Bonno_N ,
Ik heb het tabellen boekje gevonden. Kan je me laten weten wat de omstandigheden zijn van het stoom?
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Ik heb hier een aantal gegevens over de stoom en stoompijp. Ik weet niet of alle gegevens helpen, anders moet je het even aangeven.
Stoom wordt o.a. gebruikt voor het project waar wij aan werken om:
-
Turbines van pompen en compressoren aan te drijven
-
In warmte wisselaars om proces-stromen op te warmen
-
Als strip stoom in fractinatie torens (lichte fracties uit zwaardere stromen strippen)
-
Als Coil stoom in fornuizen (om vervuiling in de fornuis pijpen tegen te gaan)
-
Als strip stoom in zuur water strippers & Amine strippers (verwijderen van H2S en NH3)
De raffinaderij van ExxonMobil waar wij onze opdracht over doen heeft 4 stoom netwerken:
-
40 bar stoom
-
9 bar stoom
-
3 bar stoom
-
1 bar stoom
Wij ogen naar een zo hoog mogelijk netwerk.
De temperatuur waaronder wordt geopereerd ligt tussen de 100 en 200 graden Celsius.
Ik heb gebruik gemaakt van de gasconstante waardoor ik dus mijn vraag had over het molair Volume. Ik hoop dat met al deze gegevens een maximale Volume mee berekent kan worden.
Heel erg veel succes met deze gegevens en enorm bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groet,
Bonno Nieuwenhout
-
-
Beste Bonno,
Ik ga het checken in m'n tabellenboek.
Je hoort van me.Groetjes,
Thom
-
Ha @Bonno_N ,
Sorry dat het even duurde.
Klik hier, hier en hier voor tabellen met informatie over stoom bij verschillende omstandigheden.
Zoals je ziet wordt overal de dichtheid gegeven, dus moet je de dichtheid omrekenen naar molair volume. Dit doe je door de molaire massa te delen door de dichtheid.
Ik hoop dat je hier verder mee kunt!
Mocht je vastlopen hoor ik het graag!Groetjes,
Thom