pws zonnewind en noorderlicht
-
Wij zijn bezig met ons pws over zonnewind en het noorderlicht. Voor het praktische gedeelte wilden wij poollicht kunstmatig namaken door middel van elektro luminescentie. Hierbij willen we met verschillende gassen dit experiment uitvoeren. Hierbij willen we kijken naar welke kleuren verschillende gassen afgeven. De gassen die wij willen gebruiken zijn zuurstof, stikstof en eventueel koolstofdioxide. Voor ons experiment hebben wij in ieder geval een gasontladingsbuis nodig en een apparaat dat elektrische stroom kan opwekken zoals bijvoorbeeld een Ruhmkorff. Onze school had deze spullen niet en daarom hopen wij dat ons experiment wel bij u kan.
Mvg Siebe en Ruben -
Ha Siebe en Ruben,
Excuses voor t late antwoord. Ik zal kijken wat er mogelijk is.
Jullie horen van me!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Dankjewel voor je antwoord ik heb hier nog een mogelijke proefopstellingdie wij hadden bedacht:
Benodigdheden:
ontladingsbuis
Ruhmkorff
Vacuümpomp
2 Statieven
Spanningskastje
krokodillen bekjes
bekabeling
Verschillende gasontladingsbuizen met verschillende gassen
SpectrometerDe proefopstelling is een gasontladingsbuis waaraan een vacuümpomp is aangesloten, hierdoor ontstaat de lage druk die ook in de atmosfeer is te vinden. Wij ‘schieten’ dan elektronen op het gas in de buis af door middel van de ruhmkorff, deze zorgt voor de spanning die nodig is om de hoge snelheden van zonnevlammen te behalen.
De doorlooptijd is zeer snel, omdat het proces snel is dit is vanwege de snelheid waarmee de elektronen zich voortbewegen. Wij willen uit dit onderzoek gegevens krijgen over het spectrum van het licht dat uit het experiment komt en of het überhaupt mogelijk is om kunstmatig noorderlicht te maken. Wij kunnen de gegevens van het spectrum van het noorderlicht uitzetten in een tabel of grafiek. Zo kan geïllustreerd worden wat voor invloed verschillende gassen hebben op het spectrum van het noorderlicht.
mvg,
siebe en ruben -
Hi jongens,
Ik ben bang dat ik niet al deze spullen klaar heb liggen om door jullie gebruikt te kunnen worden. We moeten een alternatief vinden ben ik bang..
Groetjes,
Thom