3- en 4g netwerken
-
Hallo,
Wij zijn Ilian en Mark en we doen ons PWS over het verschil tussen 3- en 4g netwerken. Echter lopen we alleen een beetje vast bij ons experiment. We willen gaan kijken hoe we met verschillende stoffen het signaal/bandbreedte van 3- en 4g netwerken kunnen beïnvloeden, zodat we kunnen waarnemen wat dit voor effect heeft op verschillende aspecten van het signaal.
Kunnen jullie ons misschien helpen met hoe wij dit experiment het beste kunnen aanpakken en helpen met de benodigde apparatuur voor het experiment?Met vriendelijke groeten,
Ilian & Mark
-
Beste @Ilian-Mark,
Leuk onderwerp voor jullie PWS! Hoe ver zijn jullie inmiddels met een opstelling? Hebben jullie een plan van aanpak/proefopstelling?
Klopt het dat jullie komende donderdag ook langs willen komen voor de PWS-middag? In dat geval moeten we wel even goed kijken wat ik voor jullie kan doen deze middag zodat jullie niet voor niks komen.
Ik hoor graag snel van jullie!
Groetjes,
Joost -
Hoi Joost,
We willen de volgende materialen gaan testen: hout,beton,ijzer,plastic,glas,zand en steen. Dit willen we gaan doen met behulp van een stralingsbron die een signaal van 2100 MHz & 2600 MHz (eventueel nog 800 MHz) kan uitzenden (de meest gebruikte frequentie voor 3g en 4g netwerken) We willen echter donderdag langskomen om uitleg te vragen over of we ook met vloeistoffen metingen kunnen verrichten. Dit omdat vloeistoffen ergens in gedaan moeten worden en dit dus de meting kan beïnvloeden. De dichtheid van de stof waar de vloeistof ingedaan wordt en eventueel een metalen omhulsel dat reflecteert kan er voor zorgen dat het signaal namelijk verzwakt. Hoe moeten we met deze onnauwkeurigheden omgaan? Verder willen we graag wat vragen willen stellen over welke apparatuur de TU Delft allemaal tot beschikking heeft die wij kunnen gebruiken bij dit experiment. Dit omdat ze bij ons op school geen stralingsbron hebben die deze frequentie kan uitzenden.
Met vriendelijke groet,
Ilian en Mark.
-
Hoi @Ilian-Mark,
Ik ben bang dat het misschien niet heel effectief voor jullie is om deze donderdag langs te komen. Dit omdat ik ergens op zoek moet gaan naar een stralingsbron (deze is niet zomaar beschikbaar) en ik denk dat we jullie andere vragen het best via het forum kunnen beantwoorden.
Is het een idee als ik jullie vragen voor jullie ga uitzoeken en hiermee bij jullie terugkom? Mochten wij een stralingsbron (die voor jullie kan werken) vinden dan kunnen we alsnog een datum plannen dat jullie langs kunnen komen om jullie experiment bij ons uit te voeren.
Hoop snel wat van jullie te horen!
-
Hoi Joost,
Is goed, als dat kan heel graag!
Met vriendelijke groet,
Ilian en Mark
-
Beste Ilian en Mark,
Mooi! Dan gaan wij nu op zoek naar een stralingsbron die aan jullie eisen voldoet.
Verder denk ik dat het een goed idee is om bijvoorbeeld eerst te kijken welke van de stoffen de minst grote invloed heeft op de meting, en deze vervolgens te gebruiken voor jullie vloeistof experiment.
Ik kom bij jullie terug zodra ik meer weet over de stralingsbron!
Groetjes,
Joost -
Beste Ilian en Mark,
Joost was een tijdje op zoek en kon niemand vinden op zijn faculteit die zo een bron beschikbaar had. Hij heeft mij toen gevraagd om op de faculteit natuurkunde te kijken of er wat te vinden was. Het is mij, jammer genoeg, ook niet gelukt om een opstelling te vinden zoals jullie die beschrijven. Dus jullie JoostR en ik moeten even over een alternatief gaan nadenken denk ik...!
Nogmaals mijn excuses.Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom en Joost
Jammer maar niks aan te doen. We gaan dan even iets anders bedenken inderdaad. Bedankt voor de moeite in ieder geval.
Met vriendelijke groet,
Ilian & Mark