Zonnecellen
-
Hallo,
Wij zijn Laurens en Marten, we doen ons pws over zonnecellen. Onze hoofdvraag luidt:
Hoe beïnvloeden de golflengte en de instatlatiehoek het rendement van een zonnecel? Over de theorie hebben wij geen vragen. Maar wij willen ook graag praktisch onderzoek doen, helaas hebben wij hier nog geen plek voor gevonden. Zou jullie ons hiermee kunnen helpen?Gr Laurens Feije en Marten Heemskerk
-
Beste Laurens en Marten,
Wij geven eind november een workshop zonnecellen waarin we onder anderen naar het rendement van zonnecellen onder een bepaalde hoek kijken. Helaas moet ik je mededelen dat deze workshop voor dit jaar helemaal vol zit. Verder is de apparatuur die hiervoor gebruikt wordt helaas niet toegankelijk voor een enkele proef.
Mochten jullie zelf de apparatuur (zonnepaneel, lamp met verschillende mogelijke golflengtes etc.) hebben of kunnen jullie dit regelen dan kunnen we daar natuurlijk hiermee aan de slag maar ik weet niet of dit is waar jullie naar op zoek zijn?
Laat het even weten, ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Wij zijn inderdaad opzoek naar een lamp die verschillende golflengtes uitzend, helaas hebben wij deze niet zelf. Ook hebben wij geen zonnepaneel. Weet jij of het mogelijk is om een van een lamp of een led met verschillende kleuren de golflengte nauwkeurig te bepalen of te berekenen? Zou je ons hiermee kunnen helpen.
Gr, Laurens en Marten
-
Beste Laurens,
Licht van een lamp bestaat normaal gesproken uit een combinatie van verschillende golflengtes. Slecht enkele soorten lampen zoals bijvoorbeeld de natriumlamp die gebruikt wordt voor lantaarnpalen geeft een zeer specifieke golflengte af.
Is het voor jullie onderzoek daarom noodzakelijk om één specifieke goflengte te gebruiken, of zouden jullie ook gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld een bereik aan golflengtes van zeg rood, geel of blauw licht?
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Het is voor ons niet noodzakelijk om licht van één specifieke golflengte te gebruiken, het is voor ons dus mogelijk om ook met combinaties van golflengtes te werken. We hebben alleen geen zonnepaneel tot onze beschikking. Is het mogelijk om er één van jullie te gebruiken?
Gr, Laurens en Marten
-
Beste Laurens en Maarten,
Ik heb het nog even voor jullie nagevraagd en moet jullie helaas melden dat het op het moment niet gaat lukken om een zonnecel van ons te gebruiken.
Wij bieden dit jaar voor het eerst een zonnecellen workshop aan om scholieren die proeven met zonnecellen willen doen hierbij te helpen. Voor dit jaar zit deze workshop helaas al vol en we zijn daarom ook bezig leerlingen apart te kunnen helpen met hun proeven, dit kunnen we alleen waarschijnlijk pas volgend seizoen aanbieden.Jullie zouden even bij een andere (technische) universiteit kunnen vragen of zij zonnecellen hebben waar jullie je proef mee kunnen doen.
Groetjes,
Joost -
Beste Marten en Laurens,
Allereerst sorry voor de wat late reactie, ik had graag sneller willen reageren maar was even druk met tentamens. Ik ga nog even voor jullie navragen of wij hier een opstelling hebben die jullie kunnen gebruiken maar ik geef het helaas een kleine kans.Ik kom zo snel mogelijk bij jullie terug!
Groetjes
Joost -
Beste Joost,
Jammer dat het niet is gelukt. Maar toch bedankt voor alle moeite. Bij de tu van Eindhoven kon het helaas ook niet. We hebben nu waarschijnlijk iets geregeld op school met andere groepen.
Gr Laurens en Marten
-
Beste Laurens en Marten,
Jammer. Zou mooi zijn als jullie op school iets met de andere groepen zouden kunnen regelen. Succes!
Groetjes,
Joost