Eiwitkristallen
-
Beste meneer/mevrouw,
wij willen in ons profiel werkstuk graag eiwit kristallisatie onderzoeken. We hebben al eerder onderzoek gedaan naar zoutkristallen en zelf aluinkristallen gemaakt. Voor het pws willen we graag dieper ingaan op eiwitkristallografie. Ons idee is om met de methodes sitting en hanging drop zelf eiwitkristallen te vormen en deze ook te onderzoeken. Na aanleiding van informatie op jullie website vroegen we ons af of jullie ons hiermee zouden kunnen helpen. We weten niet goed of we dit onderzoek ook op onze school uit kunnen voeren of dat er veel duur materiaal nodig is.Ook vroegen we ons af of jullie misschien meer informatie hebben over dit onderwerp.
Alvast bedankt voor uw antwoord,
Met vriendelijke groet,
Soraya van Beek en Sanne de Roij -
Beste Tirsa,
heel erg bedankt voor je reactie. Ondertussen is het ons al gelukt om met de sitting drop methode eiwitkristallen te maken. Dit hebben we met een speciaal soort schaaltje gedaan.
Momenteel zijn we bezig met het zoeken naar een universiteit of een ander instituut waar we onze eiwitkristallen kunnen doormeten met behulp van röntgenstraling. Dit is namelijk niet mogelijk op onze school.
Helaas hebben we nog geen positieve reacties gehad en zonder dit loopt ons onderzoek helaas stuk.Zou het mogelijk zijn om dit te doen op universiteit delft?
Groetjes,
Soraya van Beek en Sanne de Roij -
Beste Soraya en Sanne,
Weten jullie al welk eiwit jullie willen onderzoeken? En hebben jullie een plan om de eiwitkristallen te onderzoeken nadat deze zijn gevormd?
Sitting en hanging drop kan op verschillende manieren. Ik heb een methode gevonden voor hanging drop, die volgens mij goed te doen is op school. Je hebt hier een petrischaaltje, pipet, bodemoplossing en eiwitoplossing voor nodig.
In de onderkant van het petrischaaltje doe je de bodemoplossing. In de bovenkant druppel je de eiwitoplossing, zodat er meerdere druppels in liggen. De bovenkant doe je dan voorzichtig op de onderkant, zodat de druppels boven de bodemoplossing hangen. In dit filmpje is goed te zien hoe dit te werk gaat.Voor sitting drop heb ik nog niet iets kunnen vinden, maar ik denk dat dit ook mogelijk is met een petrischaaltje. Wat ik zou doen is de onderkant van het petrischaaltje weer vullen met de bodemoplossing. Vervolgens heb je iets nodig wat je in de oplossing kan zetten, een minitafeltje zal ik maar zeggen. Hier kan je vervolgens de druppel op leggen. Je moet dan wel zorgen dat deze 'minitafel' niet hoger is dan hoogte van de petrischaal, omdat de petrischaal wel weer afgesloten moet worden.
Je kan natuurlijk ook een ander soort schaaltje gebruiken, alleen moet je er voor zorgen dat deze goed afgesloten kan worden. Op deze site staat ook nog wat informatie over eiwitkristallografie en sitting en hanging drop.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Als jullie nog vragen hebben kunnen jullie die natuurlijk stellen.
Groetjes,
Tirsa -
Beste Soraya en Sanne,
Fijn om te horen dat de sitting drop methode gelukt is! Ik weet niet of het mogelijk is om op de universiteit de kristallen te kunnen onderzoeken d.m.v. röntgenstraling. Ik weet dat er wel een röntgenapparaat beschikbaar is op het reactor instituut van de TU Delft, maar ik weet niet of dit geschikt is voor eiwitkristallen. Ik ga even vragen bij collega's of zij er meer van weten en dan horen jullie weer van me!
Groetjes,
Tirsa -
Beste Soraya en Sanne,
Ik heb het bij meerderen nagevraagd, maar volgens mij is er niet zo'n apparaat op de TU Delft voor eiwitkristallen. Hebben jullie ondertussen al een positieve reactie van een andere universiteit? Jullie zouden ook kunnen proberen om een bedrijf te benaderen die met eiwitten werken.
Sorry dat ik niet meer voor jullie kan betekenen.
Succes!Groetjes,
Tirsa