PWS Broeikaseffect
-
Beste scholierenlab,
Op dit moment ben ik bezig het maken van een profielwerkstuk voor biologie. Het onderwerp dat ik gekozen heb is namelijk broeikaseffect, de term zelf is nogal breed. Ik wil voornamelijk weten welke technologieën er zijn ontwikkeld of worden ontwikkeld om het broeikaseffect te verlagen. Op dit moment heb ik geen onderzoek dat past bij mijn onderwerp. Wat ik zelf heb dacht is om te kijken wat de samenstelling van lucht is, maar dat vond ik zelf een te makkelijk onderzoek. Weten jullie misschien een leuk onderzoek voor dit onderwerp?
Ik zou namelijk iemand interviewen die veel van dit onderwerp afweet maar ik kan zelf niemand vinden dus misschien kunnen jullie mij even helpen om deze vragen te beantwoorden dan kan ik dat als "interview" gebruiken voor mijn PWS.
Hieronder staan de hoofdvraag en de deelvragen die ik samen met mijn lerares heb bedacht.
Dit zijn mijn vragen voor mijn PWS:
Welke energiebron levert de meest positieve bijdrage aan het milieu op?
Is het opwekken van elektriciteit belastend voor het milieu? Zo ja, welke vormen?
Levert kernenergie een positieve of een negatieve bijdrage aan het milieu?
Welke vormen van duurzaam energie zijn er?
Welke duurzame energie wordt het meest in Nederland gebruikt?
Welke technologieën zijn er ontwikkeld om het broeikaseffect te verlagen?
Zonder broeikasgassen en atmosfeer zou het op aarde -18°C kunnen zijn. Hoe kunnen kleine beetjes gas voor zoveel verschil in temperatuur zorgen?
Hoe gaat de aarde eruit zien als de temperatuur stijgt?
Hoe zullen in Nederland de landschappen en ecosystemen veranderen als het warmer wordt?
Wat kunnen we doen tegen de huidige opwarming?
Waarom was de aarde in het verre verleden soms zo warm?Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Marx Cheng
Berlage Lyceum -
Hoi Marx,
Het broeikaseffect is een heel groot onderwerp voor een PWS. Je hebt dan ook een heleboel deelvragen opgesteld, ik denk dat je een duidelijker onderzoek kunt doen wanneer je het onderwerp iets kleiner maakt. Ik zie dat je nu en veel vragen hebt over duurzame energie en daarnaast heel heel diepgaand over het effect op de aarde. Ik denk dat het verstandig is om te kiezen tussen deze twee gebieden.
Wanneer je kiest om te focussen op duurzame energie, doe dan 1 deelvraag waarbij je globaal in gaat over de gevolgen van het broeikaseffect. Verder kun je dan in gaan op duurzame energie. En andersom als je meer over op de effecten op de aarde in wil gaan.
De volgende stap in je onderzoek is het bedenken van een goeie hoofdvraag, en deelvragen die je onderzoek afbakenen. Bij ons stappenplan staan ook tips over hoofd en deelvragen.
Ik hoor graag hoe je verder wilt gaan!
-
Beste Margje,
Ik ben helemaal met je eens dat het broeikaseffect een groot onderwerp is. In het begin had ik samen met mijn docente vragen bedacht dat meer gericht is op duurzaam energie, maar later had ik wat vragen op internet gevonden die meer gericht is over wat de invloed is van het broeikaseffect op de aarde. Zelf richt ik meer op het gedeelte van duurzaam energie die bedoelt is voor mijn PWS en de invloed van het broeikaseffect wil ik gebruiken voor mijn presentatie.
De vragen die voornamelijk van belang zijn:
Welke energiebron levert de meest positieve bijdrage aan het milieu op?
Is het opwekken van elektriciteit belastend voor het milieu? Zo ja, welke vormen?
Levert kernenergie een positieve of een negatieve bijdrage aan het milieu?
Welke vormen van duurzaam energie zijn er?
Welke duurzame energie wordt het meest in Nederland gebruikt?
Welke technologieën zijn er ontwikkeld om het broeikaseffect te verlagen?Zelf moet ik even kijken wat ik voor deelvraag ik kan bedenken over de gevolgen van het broeikaseffect.
Weet jij misschien wat het rendement is van het opwekken van zonne-energie en windenergie?
Met vriendelijke groet,
Marx Cheng
-
Hoi Marx,
Sorry voor dit late antwoord, ik had een weekje vakantie. Ik denk dat deze deelvragen al beter zijn, maar kijk goed of vragen overlappen. Bijvoorbeeld je vraag over kernenergie, is dat niet een onderdeel van de vraag ervoor? En hoe zit het met die presentatie, is het de bedoeling dat je daar iets anders presenteert dan je pws?
hier staat wat info over het rendement van zonnepanelen, het is in het engels en niet heel simpel. Maar het komt erop neer dat het rendement van zonnepanelen nog erg varieert, commerciele cellen zitten rond de 15-19%.
Probeer zelf ook eens te zoeken op efficiency windenergy, vaak vind je meer in het engels.
Ik hoop dat je zo weer wat verder komt!
-
Beste Margje,
Het maakt niet uit tenminste heb je van je vakantie genoten en ik wens je nog een gelukkig nieuw jaar.
Ja, nu je het zegt merk ik dat nu pas op, ik zal dat even aanpassen. Mijn PWS gaat over het zoeken naar oplossingen om het broeikaseffect te verlagen en daarbij wil ik ook de problemen erbij vermelden wat de gevolgen zijn van teveel broeikasgassen op aarde.Okay, daar zal ik even naar kijken.
Met vriendelijke groet,
Marx Cheng
-
Hoi Marx,
Jij ook een gelukkig nieuw jaar! Ik denk dat je goed bezig bent, als je nog meer vragen hebt hoor ik het!