waterstof bussen
-
Beste scholierenlab,
Mijn naam is Marco, en ik zit in 6 vwo op het berlage lyceum.
Ik houd mijn pws over in hoeverre het mogelijk is een bus te maken die niet meer hoeft te tanken.
Op dit moment zijn er bussen die als brandstof waterstof gebruiken en daar hun energie uithalen m.b.v. een protonoverdrachtsreactie. Uit de uitlaat van deze bussen komt dan water als scheidingsstof. Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om dat water op te vangen en te verbinden met de op de bovenkant van de bus bevestigde waterstoftanks en die door middel van elektrolyse weer te scheiden in waterstof en zuurstof waarbij je vervolgens de waterstof weer als brandstof gebruikt. Op die manier zou je een circuit krijgen waarbij je niet meer zult hoeven tanken. Ik vroeg me af of jullie kunnen nagaan of dit in de praktijk ook zal werken door dit op kleine schaal te testen in jullie laboratorium, als jullie de spullen ervoor hebben?
Ik hoop gauw van jullie te horen!groetjes,
Marco Barsoum
-
Beste Marco,
Wat jij beschrijft klinkt als de ideale situatie, een bus die nooit hoeft te tanken! Helaas is wat jij beschrijft een zogeheten Perpetuum mobile . Je zou namelijk het water van de uitlaat weer om kunnen zetten in waterstof en zuurstof, maar waar haal je die elektriciteit dan vandaan? Een accu opladen is eigenlijk ook 'tanken'.
In principe gaat er bij iedere stap van energie omzetting energie verloren, een rendement van 100% bestaat niet, daarom is het onmogelijk om eindeloos door te gaan op een hoeveelheid begin energie.
Maar brandstofcellen zijn wel een heel interessant onderwerp voor een pws. Wat hebben jullie nu als hoofd en deelvragen?
Ik help jullie graag verder met jullie pws!