-
Beste Jacqueline en Miriam,
ALS is een zeer actueel onderwerp. Er zijn op dit moment duizenden filmpjes van mensen die de icebucket challenge doen om zo het bewustzijn van het bestaan van deze ernstige ziekte te vergroten. Jullie zeggen een hulpmiddel te willen ontwerpen, maar dit is erg breed. Waar denken jullie aan? Een hulpmiddel om het leven makkelijker te maken van mensen die deze ziekte hebben? Wat zijn de hoofd- en deelvragen die jullie bij dit onderwerp hebben bedacht?
Groetjes,
Tirsa -
Hallo,
Het is inderdaad handig om goede achtergrond informatie te hebben. Wat doet de ziekte precies met je en wat zijn de oorzaken? Op internet is hier veel informatie over te vinden, neem bijvoorbeeld eens een kijkje op de site van de ALS Associaton.
Hebben jullie al gekeken naar ons stappenplan? Het is belangrijk dat je een goede probleemomschrijving hebt. Tegen welke problemen lopen mensen aan wanneer ze deze ziekte hebben? Vervolgens kan je nadenken hoe je dit probleem zou kunnen oplossen en een programma van eisen opstellen.
Misschien is het een idee om contact op te nemen met een ziekenhuis. Zij hebben meer ervaring met het helpen van mensen met deze ziekte.
Let er op dat jullie onderzoeksvraag niet te breed wordt.Groetjes,
Tirsa -
Hoi,
Wij zitten zelf te denken aan een hulpmiddel voor de mensen die ALS hebben. Er zijn natuurlijk al wat hulpmiddelen voor mensen met ALS op de markt, maar wij willen graag wat nieuws ontwerpen. We zijn echter nog hard opzoek naar deelonderwerpen voor ons onderzoek/ ontwerp, daarvoor denken we dat we eerst goed inzicht moeten krijgen van wat de ziekte met je doet en wat voor producten er al op de markt zijn.
Gegroet
-
Hoi,
We zijn verder met ons onderzoek gegaan en daarbij hebben we twee schetsjes gemaakt. Dit zijn hulpmiddelen die mensen met ALS wellicht goed zouden kunnen gebruiken. Heb je nog tips hoe we deze producten uitvoerbaar kunnen maken, zijn ze überhaupt mogelijk?
Gegroet
-
Hoi,
Ja,dat zullen we even doen.
Product 1:
Het is bedoelt om de deksel van de pot te halen door middel van ronde klemmen. 1 klem, klemt zich om de 'romp' van de pot, om hem goed op z'n plaats te houden. De andere klem klemt zit om de dop, deze voert een draaibeweging uit waardoor de dop los en omhoog komt.
Product 2:
Dit product is wat ingewikkelder. Het is de bedoeling dat de geopende pot onder een lepel staat. Deze lepel heeft de mogelijkheid om wat erin zit eruit te halen, bijvoorbeeld pindakaas. Wanneer dat is gebeurd, draait de lepel naar de andere kant van het statief en zakt. Daarna is het principe dat de pindakaas van de lepel wordt geschraapt en vervolgens op het bammetje wordt gesmeerd.We willen deze systemen graag volledig automatisch maken of met behulp van knoppen laten werken.
We hebben met onze begeleider gesproken en hij vond het niet diepgaand genoeg, behalve als het volledige automatisch werkt. Daarom zouden we er misschien nog een negatieve terugkoppeling in willen verwerken, maar we zijn er nog niet helemaal uit hoe we dat moeten doen. Heb jij een idee hoe dat zou kunnen?
Hij wil ook graag dat we een prototype maken en daarvoor moeten we zelf materiaal zien te fixen. Weet jij hoe we hier eventueel aan zouden kunnen komen?Gegroet
-
Hallo,
Goed dat jullie verder zijn gegaan! Zouden jullie een beetje uitleg kunnen geven bij jullie ontwerpen? Het is mij nu niet helemaal duidelijk wat jullie hebben ontworpen.
Groetjes,
Tirsa -
Beste Jacqueline en Miriam,
Ik heb helaas niet zoveel kennis over dit onderwerp, daarom is jullie vraag aan een collega doorverwezen. Hij zal jullie vragen hopelijk beter kunnen beantwoorden.
Groetjes,
Tirsa -
Hoi dames,
Ik kan me voorstellen dat jullie docent zegt dat het misschien wat diepgaander moet.
In principe kun je opstellingen als die van jullie heel makkelijk met lego verwezenlijken.
Om het wat meer diepgang toe te voegen zou je sterkte berekeningen kunnen toevoegen.Ik weet zelf het een en ander van sterkteberekeningen, dus als daar vragen over zijn, hoor ik het graag!
Succes,
Groetjes,
Joris
-
Hi,
Sterke berekening vinden wij een heel goed idee! We hebben hier en daar war op internet rond gekeken maar we kunnen nergens echt een duidelijk uitleg vinden. Dus we hopen dat jij ons misschien een opstapje kan geven.
Gegroet
-
Sterkte berekeningen beginnen met Statica. Statica gaat over de balans tussen alle krachten en momenten op een constructie. Informatie hierover kun je vinden in dit boek.
Vervolgens wanneer je dit hebt bepaald ga je naar eventuele uitrekkingen van het materiaal kijken. Kleine vervormingen door de last die erop wordt gezet. Dit is kortgezegd wat wij noemen de Sterkteleer.
Je hebt nu het statische deel gehad. Daarna ga je kijken naar het dynamische gedrag van je constructie.
Hier wordt het echter een stukje moeilijker. Het boek dat wij hanteren is hier te vinden.Ik snap dat jullie deze boeken niet willen kopen, dus misschien kun je ze lenen in de bieb of anders zijn ze wel op andere manieren te vinden......
Uiteraard bied wikipedia een zeer goede oriëntatie op de theorie, dus schroom niet om dat eerst helemaal uit te pluizen. Als er verder vragen zijn dan hoor ik het wel.
Groetjes,
Joris.
ps. Als jullie een eindje op weg zijn is het eventueel mogelijk om samen een middagje de berekeningen door te nemen. Maar dat komt te zijner tijd wel!