Bioluminescentie
-
Beste Scholierenlab TU Delft,
Wij zijn Zita, Iris en Sophie. We zitten op het Willem2 College te Tilburg. We zitten in 6vwo en moeten dit jaar een profielwerkstuk maken. Ons onderwerp is bioluminescentie met chemiluminescentie als belangrijk deelonderwerp. We hebben gehoord dat jullie hulp verstrekken aan studenten zoals wij en dat er aan jullie Universiteit al veel onderzoek is verricht naar bioluminescentie. Waar we nu problemen mee hebben is het experiment. We willen graag de vast ook bij jullie bekende proef met een zoutwatervis doen. Dat wordt waarschijnlijk de schol. Het idee is dus dat er luminescerende bacteriën gaan groeien over enige tijd op de schol. Wij willen graag deze bacteriën isoleren en verder kweken. Maar onze proef gaat niet om het resultaat of er wel of niet bacteriën kunnen groeien op deze vis. Onze hoofdvraag is namelijk: Heeft temperatuur invloed op de lichtintensiteit van het licht wat luminescerende bacteriën uitzenden? We willen dus bacteriën isoleren en verder kweken zodat
we meerdere stammen hebben waar we dus de invloed van de temperatuur op willen testen. Dit willen we dus doen door de petrischaaltjes met stammen en elk petrischaaltje blootstellen aan een andere temperatuur. En dan in het donker de lichtintensiteit meten. Waar we nog mee worstelen is hoe we dezelfde hoeveelheid bacteriën in elk schaaltje kunnen krijgen en hoe we deze bacteriën isoleren. We hopen dat jullie hier ons wat meer over kunnen vertellen.
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,Zita , Iris en Sophie .
-
Beste Zita, Iris en Sophie,
Ik heb van jullie mail een nieuw topic gemaakt aangezien het ook interessant kan zijn voor andere scholieren op dit forum. Ik denk dat jullie een leuke variatie hebben bedacht op de luminescentie proef. Voor de proef beschrijving, ik ken veel verhalen van scholieren die grote moeite hebben gehad met het kweken van de bacterien op de vis. Van dit voorschrift heb ik gehoord dat het werkt.
Om ongeveer de dezelfde hoeveelheid bacterien in iedere petrischaaltje te krijgen moet je dus een ongeveer even grote swipe nemen. Om het enigszins nauwkeurig te krijgen zou ik dus wel eerst de bacterien op de vis kweken, vervolgens verder kweken in een petrischaaltje en vervolgens de kolonies opsplitsen in verschillende petrischaaltjes die je daadwerkelijk op verschillende temperaturen kweekt.
Ik hoop dat het lukt! Zelf heb ik de proef nooit uitgevoerd en daarom vind ik het leuk om te horen of dit voorschrift voor jullie werkt, dan kan ik in de toekomst anderen ook beter helpen.
Als jullie nog meer vragen hebben, sta ik altijd klaar om jullie verder te helpen.