PWS Gevoeligheid van bacteriën
-
Hallo,
Het onderwerp van mijn profielwerkstuk is de gevoeligheid van bacterien. Mijn partner en ik gaan bacterien uit mondslijmvlies kweken en later antibioticum toevoegen. Dit doen we bij verschillende concentraties van antibioticum en ook bij verschillende temperaturen. Hiermee willen we onderzoeken wat voor invloed de concentratie van antibioticum en de temperatuur heeft op de gevoeligheid van de bacterien. We hebben een deel van onze experiment al gedaan bij de laboratorium. Hier hebben we de gevoeligheid van gram-positieve coccen en gram-negatieve staven gemeten bij verschillende antibiotica. Ik weet dat gram-negatieve bacterien in tegenstelling tot gram-positieve bacterien een tweede membraan hebben.
Nu is mijn vraag: Wat is het verschil tussen de antibiotica die je gebruikt tegen gram-pos bacterien en die tegen gram-neg bacterien?Ik neem aan dat als je een antibioticum dat bestemd is voor gram-pos bacterien gebruikt tegen gram-neg bacterien, deze bacterien verder groeien. Of heb ik het verkeerd?Ik hoop snel een antwoord te krijgen
Alvast bedankt,
Kendrah. -
He Kendrah,
Er bestaan inderdaad bepaalde zogenaamde smal-spectrum antibiotica die alleen invloed hebben op Gram-positieve of juist Gram-negatieve bacteriën. Zij werken dus specifiek op één van deze 'families'. De werking kan per antibioticum anders zijn, dus daar kan ik niks algemeens over zeggen.