Hout of suikerriet voor Bio-Ethanol
-
Hallo,
Ik heb een vraagje.
Voor een onderwerp met NLT (natuur, leven en technologie) hebben wij een onderzoek lopen, welke grondstof beter is om te gebruiken voor bio-ethanol. Hout of suikerriet.
Wij zijn er tijdens het onderzoek achter gekomen dat het gebruik van suikerriet efficiënter is dan het gebruiken van maïs. Verder zijn er geen vergelijkingen gevonden tussen hout en suikerriet.
Zouden jullie hier antwoordt op kunnen geven?Met Vriendelijke Groet,
Koen van Zeijl -
Tirsa,
Bedankt voor het antwoord. In onze klas doen we echter geen proefjes.
Nu heb ik op wikipedia gevonden dat 1 liter brandstof 8 liter ethanol oplevert. Maïs levert ongeveer hetzelfde op als dat het kost. Nu is dus eigenlijk de vraag hoeveel liter ethanol het oplevert voor het verbranden van 1 liter hout.Met Vriendelijke Groet,
Koen van Zeijl -
Beste Koen,
Wat voor een onderzoek doen jullie? Een literatuur onderzoek, of doen jullie zelf ook proefjes? En wat verstaan jullie onder efficiëntie? Bedoel je dan het aantal kilogram hout/suikerriet dat nodig is ten opzichte van het aantal kilogram bio-ethanol dat geproduceerd kan worden? Of bedoel je hoeveel energie een kilogram bio-ethanol kan produceren? Hebben jullie al op deze Wikipedia pagina gekeken?
Verder heb ik een artikel gevonden over of hout de wereld kan voeden, misschien ook interessant!Groetjes,
Tirsa -
Beste Koen,
Sorry voor de late reactie. Ik heb niet direct een antwoord voor je, maar ik ga kijken of ik er meer over kan vinden. Ik heb morgen een deadline, waardoor ik het erg druk heb, maar daarna heb ik wat meer tijd. Dan hoor je meer van me!
Groetjes,
Tirsa -
Beste Koen,
Op deze site heb ik het volgende gevonden:
[quote] Very little fossil energy is needed to make ethanol if renewable energy is used for processing.
...
In one assessment, cellulosic ethanol from wood residue required 0.16 units of fossil energy per unit of delivered energy; corn stover required just 0.09 units. The fossil energy balance of corn ethanol would improve if corn stalks, wood waste, or methane from cattle manure were used for its process heat, as a couple of U.S. facilities already do.[/quote]
Dit houdt dus dat als het 16 Joule kost om van een bepaalde hoeveelheid hout ethanol te maken, dit 100 Joule oplevert. Verder heb ik nog een interessante site gevonden, waar allerlei conversie waarden staan.
Ik hoop dat dit je helpt. Veel succes!Groetjes,
Tirsa