PWS Biogas uit organische producten
-
Hallo,
Ik ben Brian uit 6vwo en ik maak mijn profielwerkstuk over biogas.
In mijn profielwerkstuk richt ik mij op derde wereld landen om daar biogas installaties te installeren.
Het doel is om uit te zoeken hoe het hele proces in zijn werk gaat en welke biologische producten het meest geschikt zijn.
Ook ga ik kijken wat de invloed is op het klimaat bij het gebruik van biogas en welke materialen er al aanwezig zijn in die gebieden. Ik zat alleen nog te denken hoe ik een leuk onderzoek kan bedenken en of ik nog naar andere punten kan kijken in dit onderzoek. Heeft iemand hier misschien nog suggesties?Alvast bedankt.
Met Vriendelijke Groeten,
Brian Bayon
-
Hoi Brian,
Om te bedenken wat je allemaal wilt behandelen in je PWS is het goed om eerst een concrete hoofdvraag te hebben. Vervolgens kun je op zoek gaan naar wat basis informatie en hieruit bedenken welke deelvragen je moet beantwoorden voordat je de hoofdvraag kunt beantwoorden. Ik ben heel benieuwd naar je hoofd en deelvragen!
Verder denk ik dat het belangrijk is om na te denken over wat er voor handen is in de derde wereld. Je wil dat de mensen de installatie zelf kunnen repareren, met spullen die daar verkrijgbaar zijn etc. Waarschijnlijk is het niet de meest efficiente biogas installatie, maar wel de meest praktische voor hen. Dit zijn belangrijke aspecten om mee te nemen wanneer je iets ontwerp voor derde wereldlanden.
Wanneer je het onderzoek iets concreter hebt, wordt het ook makkelijker om er een proefje bij te verzinnen. Ik help je graag te denken wanneer je hoofdvraag en deelvragen iets concreter zijn.