Varen op waterstof
-
Hallo,
wij houden ons profielwerkstuk over het varen op waterstof. Wij willen weten of waterstof tijdens het varen geproduceerd kan worden. Is het mogelijk om dit te onderzoeken op de TU Delft?
De proef is om te kijken of er waterstof uit zowel zoet als zout water geproduceerd kan worden, en of dat rendabel is om het tijdens het varen te doen. Ook of zonne-energie of windenergie een mogelijkheid kan bieden om genoeg energie op te wekken om waterstof te maken.
Wij zouden dit graag onderzoeken op de TU Delft, maar we weten niet hoe we hiervoor contact kunnen opnemen.
Groeten,
Maarten & Abel
-
Hoi Maarten en Abel,
Leuk onderwerp! Zelf weet ik hier niet zoveel van, maar ik ga het vragen aan een collega van mij. Je hoor snel meer!
-
Hoi Maarten en Abel,
Hoezo zou je precies waterstof willen produceren tijdens het varen? Dit betekend toch eigenlijk dat je energie aanmaakt, die je vervolgens opslaat en daarna weer gaat gebruiken. Je zou het juist direct willen gebruiken zodat je ook niet overbodig gewicht in de vorm van waterstof aan boord hebt. Als je wat meer kan uitleggen over je intenties dan kan ik je wat beter helpen. Hoor graag van je.
-
Hoi Margje,
alvast bedankt voor de moeite!
Groeten,
Maarten & Abel
-
Hoi Maarten en Abel,
Zoals jullie ook al constateerde, het proces van waterstof maken kost meer energie dan het je oplevert. De energie die het je kost is elektrolyse en die haal je dus uit bijvoorbeeld zonne-energie of iets anders. Waterstof is een manier om energie op te slaan in een brandstof maar niet een manier om energie te winnen.
Waterstof kan echter wel geproduceerd worden tijdens het varen maar het is natuurlijk veel mooier om te kijken of je de boot kan laten varen door alleen windenergie en zonne-energie. Ik denk dat een accu bijvoorbeeld een lichtere en efficiëntere oplossing in dan een waterstoftank, maar dat zou je dus even moeten uitzoeken (hoeveel energie kan een grote accu opslaan, hoe zwaar is het dan en hoe staat dit in verhouding met een waterstoftank). Ik hoop dat je al een beter idee hebt richting de goede kant. Hoor graag als je meer vragen hebt of ideeën.
Groetjes,
Ad -
Hoi Ad,
voor ons profielwerkstuk willen we onderzoeken of het mogelijk is om tijdens het varen rendabel waterstof te produceren als brandstof. Hiervoor zou een boot dus waterstof moeten produceren uit water door elektrolyse, om vervolgens die waterstof te gebruiken als brandstof voor de waterstofmotor om te kunnen varen.
In ons profielwerkstuk willen we eerst de 'basis' behandelen, zoals: 'hoe maak je waterstof', 'hoe gebruik je het voor energiewinning' en 'zijn er al manieren om op waterstof te varen'. Ook willen we weten of waterstof uit zowel zoet als zout water gewonnen kan worden.
Vervolgens willen we onderzoeken of varen op waterstof levensvatbaar is ('heeft het toekomst', 'is het efficiënt', 'hoe zou het eventueel efficiënter kunnen', 'neemt de benodigde apparatuur niet teveel ruimte in beslag', 'voor en nadelen' en 'wat is het verschil met een verbrandingsmotor').
Wij veronderstellen dat het maken van waterstof tijdens het varen (om het vervolgens als brandstof te gebruiken) meer energie kost dan het oplevert. Daarom zijn we ook nieuwsgierig of zon- of windenergie eventueel extra energie kan leveren (voor de elektrolyse).
We willen weten of het tijdens het varen geproduceerd kan worden zodat een boot niet bij zo'n speciaal waterstoftankstation hoeft te tanken. De gedachte hierachter is dan ook; een boot hoeft niet zonder brandstof komen te zitten als er water genoeg is om waterstof uit te maken. Natuurlijk zijn suggesties en aanmerking welkom!
Hopelijk is het zo iets duidelijker.
Groeten,
Maarten & Abel
-
Hoi Ad,
Allereerst: dank voor je snelle reactie.
Bedoel je dat het juist efficiënter is om alleen op zonne- of windenergie te varen in plaats van een combinatie met waterstof?
Wij dachten juist dat het leuk was om de mogelijkheden met waterstof te onderzoeken, omdat je van wind en zon enigszins afhankelijk bent. Als je waterstof zou kunnen maken tijdens het varen, zou je die afhankelijkheid wegnemen, toch?
Is ons onderwerp eigenlijk wel goed?Groeten,
Maarten & Abel
-
Hoi Maarten en Abel,
Je kunt er juist een heel leuk profielwerkstuk van maken. Ik juist je onderwerp wat meer richting de wat je eigenlijk wil onderzoeken veranderen. Dan kun je uitzoeken wat een betere oplossing is om stabiel te kunnen varen. Eerst kun je dan kijken of je aan wind en zon energie voldoende constante stroom hebt. Zo niet dan moet je dus een 'batterij' vinden waar je brandstof in kan opslaan. Dit zou bijvoorbeeld een grote accu kunnen zijn maar ook een brandstoftank (wellicht zijn er ook andere alternatieven die je kunt bedenken). Ga dan rekening houden met hoe duur het is en hoe duurzaam en dan heb je een cool verslag lijkt me?
Groetjes,
Ad -
Hoi Maarten & Abel,
Je kunt natuurlijk niet zomaar een experiment aan de TU Delft doen. Misschien is het handig als jullie eerst eens nadenken wat jullie precies willen onderzoeken en kijk even in hoeverre je hier niet zelf uit komt. Er zijn wel eens in de zoveel tijd brandstofcel en biodiesel workshops, maar daar kan Margje je meer over vertellen als jullie daar interesse in hebben.
Groetjes,
Ad -
Hoi Ad,
het is inderdaad leuker om te zoeken welk van de opties het meest efficiënt, duurzaam of goedkoopst is. We hebben alleen nog wel hulp nodig bij de experimenten / proeven die we moeten doen, zou dat op de TU Delft kunnen?
Groeten,
Maarten & Abel
-
Hoi Ad,
Ok, in ieder geval bedankt voor de hulp!
Groeten,
Maarten & Abel