workshop biodiesel
-
geachte,
Een hele tijd terug hebben wij de workshop biodiesel mogen doen voor ons PWS. We zijn ook al flink opgeschoten, maar het lukt ons niet om de pieken te ontcijferen en wat nou precies gedaan moet worden. Zou u ons hier een handje bij kunnen helpen?
met vriendelijke groet,
Ruben Timmer
-
Hoi Ruben,
Wat leuk dat jullie de biodiesel workshop hebben gevolgd! Ik heb inmiddels de taken van Sara, die jullie die dag heeft geholpen, overgenomen. Ik zal aan haar de data die jullie hebben gekregen opvragen, dan kan ik jullie beter helpen. Ik laat het weten wanneer ik de data heb!
-
Hoi Ruben,
Ik ga kijken of ik er achter kan komen wat de meeste pieken zijn. Maar het is nog niet zo makkelijk aangezien er heel veel producten worden gemaakt en de uitkomst van een gc analyse afhankelijk is van de kolom die is gebruikt en het temperatuursprofiel.
Wat hebben jullie tot nu toe gedaan met de resultaten? De precieze identificatie van de pieken is niet het enige wat je erover kunt zeggen. Hebben jullie al gedacht aan het bespreken van korte/lange ketens, en de verschillen tussen de verschillende grondstoffen?
Ik ga wat navraag doen en dan horen jullie meer van mij.
Als jullie in de tussen tijd nog vragen hebben, hoor ik het graag.
-
We weten opzich precies wat er is gedaan, maar het lukt ons niet op de pieken te identificeren. We willen graag in het chromatogram per piek kunnen Angeven welke stof dat zou moeten zijn/is. Gr. Ruben
-
Hoi Ruben,
Ik heb inmiddels de data, dus kan ik jullie beter helpen. Kun je me vertellen wat jullie tot nu toe hebben gedaan met de data, of wat jullie is verteld over het analyseren van de GC-data?
-
Hoi Ruben,
Ik ga contact opnemen met degene die de GC heeft gemaakt, of we de pieken precies kunnen identificeren. Alleen is het zo dat iedere GC analyse anders is, dit ligt aan de gebruikte kolom en het temperatuursprofiel dat is gebruikt. Ik kan dus niet zo maar zeggen, een piek bij 3 minuten is altijd deze stof. Maar als we vrij zeker zijn van de geproduceerde stoffen, kunnen we er een aantal zeker aanwijzen.
Ik ga er dus achteraan, maar weet niet of we alle pieken kunnen identificeren.
-
Wat wij als pws hebben gedaan is het complete process van het maken van biodiesel vergeleken met het process van bio ethanol. Dit is allemaal al klaar, maar onze pws begeleider wilde graag dat de pieken allemaal een naam kregen en dat we daarmee molverhoudingen zouden laten zien, dus vandaag dat we er nog naar vragen.
-
Beste Ruben,
Ik heb problemen met het bereiken van de juiste persoon. Ik ben bang dat de resultaten te laat voor jullie zullen komen. Doe nog wel pogingen, maar dan weten jullie de status.
Hoop dat jullie je PWS goed kunnen afronden.