Profielwerkstuk biodiesel
-
Hallo,
Ik en een klasgenoot zijn laatst bij de workshop voor biodiesels geweest en daar hebben we een biodiesel gemaakt van maïskiemolie. Deze is geanalyseerd met de gaschromatograaf en de resultaten hebben we nu binnen (ook de resultaten van biodiesels gemaakt met andere olieën).
We willen nu graag op onze eigen school biodiesels gaan maken van andere soorten olieën. Deze moeten echter ook geanalyseerd worden. Ook willen we de olie zelf analyseren omdat deze natuurlijk niet helemaal zuiver is omdat hij uit de winkel komt. Dan kunnen we de resultaten van de olie en van de biodiesel met elkaar vergelijken.
Mijn vraag is dus of het mogelijk is dat we een keer onze biodiesels en olieën bij jullie mogen analyseren, of dat jullie ze voor ons kunnen analyseren?
Alvast bedankt.Met vriendelijke groeten,
Jasper
e-mail: Jasperkm@live.nl
-
Hoi Jasper,
Dit is helaas niet mogelijk. De gaschromatograaf is speciaal voor de biodiesel workshop gereserveerd, daarna maken andere mensen die onderzoek doen er weer gebruik van. Daarnaast laten we alleen vloeistoffen analyseren die gemaakt zijn op de TU, zodat we zeker weten dat er geen componenten inzitten die schadelijk zijn voor de GC.
Ik denk dat je de GC's van de onbewerkte oliën online kan vinden.Succes met jullie PWS,
Sara
-
Hallo,
Even terugkomend hierop, wij zouden graag willen weten hoe jullie de viscositeit hebben gemeten van de samples en de zonnebloemolie. Hoe de machine werkt...
En onder de grafiek van de viscositeit staat ook biodiesel A en biodiesel B, wat is het verschil hiertussen?Alvast bedankt,
Jasper
-
Hoi Jasper,
De viscositeit is berekend met een meter die de viscositeit berekent. Bijv een Couette viscositeit meter of een Ostwald viscositeit meter. Van welk apparaat de waardes die jullie hebben gekregen vandaan komen zou ik niet weten, de metingen zijn namelijk al een tijd gedaan (het jaar voor jullie biodiesel jaar). Waarvoor heb je het nodig?
Er is geen verschil tussen biodiesel A en B, dit zijn gewoon twee geproduceerde biodiesels die allebei gemeten zijn.
Succes,
Sara