PWS Waterstof



  • Hallo, voor ons (Ik + 2 medeleerlingen) profielwerkstuk zijn we op het idee van een voertuig aangestuurd door een waterstof motor of dergelijke. We denken dat het niet zo moeilijk zal zijn om een eigen electrolyse opstelling te maken om waterstof te produceren maar we twijfelen nog over wat voor een motor we moeten gebruiken en of dit wel een haalbare doelstelling is. Concepten voor een voertuig zijn nu bijv. een racket of een auto, uiteraard op kleine schaal. Wat ik op YouTube aan videos heb gezien is vooral directe verbranding waarna alle brandstof op is na 3 seconden. Wij dachten meer aan iets in de richting van iets soortgelijks als een verbrandingsmotor waar de brandstof wordt omgezet in bewegings energie wat de wielen aandrijft. Het probleem hiermee is dat zo'n constructie zeer ingewikkeld is om te maken en daarom misschien buiten bereik is. Daardoor kwamen we op het idee van een racket maar hier zal de brandstof te snel opraken en zal de racket ook niet hoger dan een paar meter vliegen.

    Onze vraag is dus of we wat input over onze ideeën kunnen krijgen en mogelijk wat suggesties over hoe we het besten waterstof kunnen benutten om een voertuig aan te drijven. Bij voorbaat dank.



  • Hoi Gilliam,

    Een goede waterstofmotor is erg duur/niet zo makkelijk om aan te komen. Je zou waterstof weer om kunnen zetten in electriciteit en daar jullie voertuig op laten lopen. Met de geproduceerde electriciteit is het misschien wat makkelijker om het voertuig aan te sturen. Een raket in de lucht sturen lijkt me wel weer lastig.
    Daarnaast moet je niet onderschatten dat waterstof in een motor niet zonder gevaren kan zijn en daardoor is naar andere oplossingen kijken (zoals dus electriciteit) misschien wat verstandiger. Overleg vooral met jullie begeleider hierover.

    Als jullie nog vragen of problemen hebben, reageer dan gerust op dit topic!
    Groet en succes,
    Sara



  • Hallo,
    Wij zijn Ruud Martens en Bart Hendriks en wij doen ons profielwerkstuk over de brandstofcel. We hebben vorig jaar de workshop gedaan, maar nu vragen we ons af wat nu precies de betekenis is van de karakteristieke curve en de vermogenscurve. We moeten namelijk antwoorden wat we daaruit kunnen concluderen.
    Dan zouden we ook nog willen weten wat het verschil is tussen de rendementen die we gemeten hebben.

    Alvast bedankt voor de reactie.



  • Hoi Ruud en Bart,

    Een brandstof cel levert een bepaald vermogen, maar dit is afhankelijk van de weerstand. De karakteristieke curve is een curve van de spanning vs de stroomsterkte, voor verschillende weerstanden. Hieruit kan ook een Vermogenscurve worden gemaakt. Dan zet je het vermogen uit tegen de stroomsterkte. Hierdoor weet je bij welke stroomsterkte de brandstofcel het meeste vermogen levert. Bij deze stroomsterkte/weerstand zou je je auto willen laten werken!

    In de rendementen hebben jullie het Faraday rendement (elektronen) en het chemisch rendement bepaald. Het chemisch rendement is lager omdat er verschillende bindingen worden verbroken, terwijl je binnen het Faraday rendement alleen kijkt naar de overdracht van elektronen.

    Veel succes ermee!


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.