PWS Electromagnet ring launcher (Electromagnetische ringwerper)
-
Beste TU Delft studenten,
Ik en mijn partner doen een PWS over wervelstromen. Het is een natuurkundig verschijnsel dat optreedt wanneer bijvoorbeeld in een metalen plaat (niet per se ferromagnetisch) zich een veranderlijk magnetisch veld bevindt. Dit wekt een stroom en magnetisch veld op. Ons hoofddoel is een metaalschelder te maken door wervelstromen te gebruiken maar eerste willen wij die wervelstromen onderzoeken door een electromagnetische ringwerper te maken.
-Is het mogelijk om deze proef uit te voeren op de TU en zou wij materialen hiervoor kunnen lenen?
Hier is een lijst van onze benodigdheden
- Een spoel
- metalen ringen van verschillende diktes (koper, aluminum)
- Ijzeren staaf die past in de spoel
- een AC stroom
En als jullie het hebben
- vloeibaar stikstof
Wij stellen het zeer op prijs als jullie ook tips hebben over het metaalscheider ontwerp.
Earl Potters en Billy Verhagen van RSG Broklede
-
Beste Earl en Billy,
Ik ben er mee bezig, ik weet nog niet wat mogelijk is.
Jullie horen van me!Groetjes,
Thom
-
Bedankt Thom voor jouw reactie,
Vloeibaar stikstof is optioneel maar niet noodzakelijk. =)
Hier onder staat een werkplan van onze proef en een youtube filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=V690VphqTwg
https://docs.google.com/document/d/1KxLHLuXsYPeWB5Yz0O0qrcHo4fYfle-n8E2ASEwQt-M/edit?usp=sharing
-
Beste Earl en Billy,
Ik ga even uitzoeken wat er mogelijk is. Als jullie een proefschrift zouden kunnen sturen voor het bouwen van zo een ringwerper, zou dat erg fijn zijn! Ik heb er namelijk zelf nog nooit een gebouwd/gezien.
Als ik vragen mag, waarvoor hebben jullie precies vloeibaar stikstof nodig?
Ik hoor van jullie.Groetjes,
Thom
-
Erg bedankt Thom :)
Groeten,
Earl en Billy -
Ha Earl en Billy,
Ten eerste excuses voor de late reactie, dit komt door de migratie naar de nieuwe site...
Hoe zit het met het budget van jullie school? Ik ben bang dat je dingen zoals en spoel metalen ringen en staven gewoon zelf moet aanschaffen. En dan kunnen we wel samen de ringwerper in elkaar zetten en testen met een stroom bron.
Ik hoor van jullie!Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
Wij zullen zorgen voor de spoelen en metalen ringen en de staven. Dan kunnen wij samen een datum afspreken om het in elkaar te zetten en testen. Je hoort nog van mij wanneer ik de spoelen en metalen ringen heb.Groeten,
Earl en Billy -
Beste Earl en Billy,
Das mooi om te horen!
Ik hoor van jullie.Groetjes,
Thom