Waterstofopslag in metaalhydriden
-
Wij zijn Stijn Busscher en Marijn Hoek en zitten in de 6e klas VWO op het Canisius in Almelo. Wij doen ons profielwerkstuk over waterstofopslag in metaalhydriden. Wij zouden een praktisch deel willen doen, is er een mogelijkheid om een proef of een interview te doen op de TU Delft?
Wij hebben een plan van aanpak bedacht, waarbij we het praktisch gedeelte nog moeten doen. Wij willen graag onderzoeken of waterstofopslag in metaalhydriden een goede oplossing is voor opslag van waterstof in de toekomst.
Wij zagen een model op internet staan waarbij waterstof werd opgeslagen in metaalhydriden. Het experiment met dit model is uitgevoerd aan de TU Delft. In het model werd gebruik gemaakt van een kleine tank met waterstof en daarbij een metaalhydride (batterij). Dit model hebben we toegevoegd in de bijlage. Is het mogelijk om een dergelijk experiment aan de TU Delft te doen, aangezien de materialen die nodig zijn voor het experiment erg duur zijn en vaak niet worden geleverd aan scholieren. Daarnaast vroegen we ons af of we eventueel een interview kunnen houden met een student/professor die veel verstand over dit onderwerp.
Met vriendelijke groet,
Stijn, Marijn -
Hi Stijn en Marijn,
Klinkt als een interessant onderwerp. Zelf had ik nog niet over dit onderzoek gehoord. Daarom ben ik erg benieuwd naar de bijlage, maar deze is helaas niet goed meegekomen. Kunnen jullie de bijlage naar mijn persoonlijke mail sturen. Ik stuur jullie nu een mail waarop je dan kunt antwoorden.
Groet,
Caspar Boers
-
Geachte betrokkene,
Begin dit schooljaar ben ik druk bezig geweest met mijn profielwerkstuk over de waterstofauto. Tot nu toe hebben we ons voornamelijk verdiept in de theorie, echter wordt ook een praktische opdracht van ons vereist. Door gebrek aan (goed) materiaal is het ons helaas niet gelukt om de praktische opdrachten volwaardig uit te voeren op onze school zelf. Recentelijk heb ik vernomen dat de Technische Universiteit Delft zeer actief is met de waterstofauto. Ik hoop hierdoor dat ik bij het juiste adres ben. Ik heb vooral hulp nodig bij de opzet van een experiment over de waterstofauto, om bijvoorbeeld het rendement van een brandstofcel te bepalen. Als dat proefje niet mogelijk is, ben ik ook erg geïnteresseerd in de proefjes die betrekking hebben tot het waterstofopslag in metaalhydriden. Zou het mogelijk zijn om enkele experimenten uit te voeren in de Technische Universiteit Delft?
Ik hoop dat ik u voldoende heb ingelicht over mijn probleem. Ik zie uw reactie vol verwachting tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Hanne Bahar
Noordik 6VWO
Noordikslaan, Almelo -
Beste Hanne,
Ten eerste sorry voor mijn late reactie.
Cool onderwerp voor je PWS!
Het klopt inderdaad dat de TU veel en erg goed onderzoek doet naar de waterstof auto.Wat betreft je proefje, heb je zelf al een beetje nagedacht over hoe je het rendement zou willen bepalen?
Wat zou je bijvoorbeeld allemaal nodig denken te hebben voor deze proef en wat voor metingen denk je allemaal te moeten doen?Groetjes,
Thom
-
Beste Tom,
We hebben al een aantal keer proefjes gedaan met de brandstofcel. Met deze brandstofcel wilden we dus weten wat het redement is, maar helaas deed deze brandstofcel het erg slecht bij ons school. We hebben echt heeeeeel er weinig tijd met het uitvoeren van een proefje (minder dan 1,5 week). We hebben alle technische universiteiten al een tijdje gevraagd of ze ons wilden helpen, maar vaak hadden ze geen tijd of hadden ze niet de goede apperatuur. Het maakt ons echt niet uit wat voor proefje we kunnen doen op de TU Delft, als het maar gaat over waterstof ect. Ons leek daarom ook de waterstofopslag in metaalhydriden erg interessant voor ons PWS. U bent eigenlijk onze laatste hoop.
Groetjes,
Hanne Bahar
-
Sorry!! Thom*
-
Beste Hanne,
Ik moet je helaas teleurstellen, het gaat mij niet lukken om binnen dit tijdsbestek nog een proef op te kunnen zetten voor jullie.
Ik hoop dat jullie zelf nog een alternatief weten te bedenken voor jullie PWS!Groetjes,
Thom