PWS Kwantummechanica - Dubbelspleet experiment
-
L.S.,
Wij zijn Arthur & Michel van het Atheneum College Hageveld uit Heemstede en wij doen ons PWS over kwantummechanica. Voor onze proef zouden wij graag het dubbelspleet experiment willen uitvoeren met elektronen. Aan de hand van de daaruitvolgende informatie zouden wij te weten willen komen of er in bijvoorbeeld biologische processen kwantummechanica een belangrijke rol speelt. Hierbij dachten wij aan het transport van RNA door de kernporiën van een cel.
Als benodigdheden voor het experiment zouden wij nodig hebben: een elektronenkanon, de gaten, als het mogelijk is een magneetveld als filter voor de snelheid van elektronen (niet noodzakelijk) en een elektronendetector. Het uiteindelijke doel is dan om de afstand tussen de maxima van het interferentiepatroon te meten, aangezien het tussen deze maxima’s is dat de kans functie afwijkt van de klassieke kans functie van een klassiek deeltje.
Is het mogelijk om het dubbelspleet experiment bij de TU uit te voeren met elektronen, en dan het liefst nog voor 28 november?
Alvast bedankt.
Met Vriendelijke Groet,
Arthur Platschorre & Michel Klaasen
-
Ha Arthur & Michel,
Jullie hebben een heel boeiend en actueel onderwerp gekozen. De vraag welke rol kwantummechanica speelt in de biologie zal in de toekomst steeds vaker aan bod komen.
Jullie vragen om gebruik te maken van een aantal materialen van de TU Delft. Dit is in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Vandaag heb ik voor jullie onderzocht hoe dat op dit moment zit met de gevraagde materialen. Helaas is de bezetting van deze spullen hoog, net zoals mijn eigen bezetting bij hulp met verschillende proeven. Hierdoor kan ik jullie op deze korte termijn helaas niet helpen aan de benodigde materialen.
Natuurlijk kunnen jullie me altijd raadplegen over inhoudelijke vragen of als jullie ergens anders vastlopen in je PWS.Groet,
Caspar Boers