3d printen in InloopWerkplaats Studenten?
-
Beste studenten,
Wij zijn 2 leerlingen uit 6 vwo en zijn bezig aan ons profielwerkstuk over 3d-printen in de medische wereld.
Qua opbouw zijn we een heel eind, maar we willen ook graag nog een praktisch deel aan ons werkstuk toevoegen. Het lijkt ons geweldig als we zelf ook iets zouden kunnen 3d-printen wat we dan samen met het verslag zouden kunnen inleveren. Het liefst willen we dan een voorwerp uit de medische wereld maken, zoals een heupprothese. Omdat dit heel lastig zelf te ontwerpen is, hopen we dat het mogelijk is om door middel van een 3d-scanner een heupprothese (bijvoorbeeld een tentoonstellingsexemplaar dat we van een ziekenhuis kunnen lenen) of iets dergelijks kunnen inscannen en dan dat ontwerp uitprinten met een 3d-printer.
We hebben op de site gelezen dat er 3d-printers voor studenten aanwezig zijn in de IWS, alleen over een 3d-scanner konden we niets vinden. Is er ook een 3d-scanner aanwezig en wat zijn de mogelijkheden tot het gebruik van de 3d-printers/scanners?
Met vriendelijke groeten,
Janette en Fien -
Hoi Janette en Fien,
De 3D printer is zeker makkelijk te gebruiken. Eventueel wanneer een bepaald project loopt dan kan het heel druk zijn. Maar mogelijkheden zijn er zeker. Wat betreft scanners wordt het moeilijker. Wat je zou kunnen doen is een simpele prothese in SolidWorks zetten. SolidWorks is een 3D CAD programma wat wij gebruiken voor het modelleren van objecten. Misschien moet je eerst een tutorial volgen, maar dit is erg leuk en leerzaam.
Ik weet niet of het mogelijk is dat jullie dat zelf downloaden, maar anders zou je dat ook bij ons op de TU kunnen doen en kan ik jullie daarbij helpen.Succes,
Joris
-
Beste Joris,
Bedankt voor je antwoord! We zijn nu nog vooral informatie aan het verzamelen, daarvoor zijn we onder andere gisteren op een 3d-print congress in Emmen geweest.
We zouden heel graag met iemand op de TU samenwerken om te komen tot een 3d-print van een eenvoudig product. Is het mogelijk om een handgemaakte schets onder begeleiding van een student op de TU om te zetten in een 3d-beeld in SolidWorks en dat te printen?Met vriendelijke groeten,
Janette en Fien -
Fijn! We maken deze week nog een schets en uploaden die hier op het forum.
Groetjes,
Janette en Fien -
Dames,
Het is zeker mogelijk om een eenvoudige schets in SolidWorks te zetten.
Wel is het handig als ik deze schets even kan zien, dan kan ik inschatten hoeveel tijd het kost en of het mogelijk is.Groetjes,
Joris
-
Beste Joris,
We hebben een overleg gehad met onze profielwerkstukbegeleider en het blijkt dat we nog een beetje moeten schaven aan onze hoofd- en deelvragen. Daarom lijkt het ons verstandiger om het zelf printen van een voorwerp uit te stellen naar het moment dat we definitief weten welke kant we op zullen gaan met ons profielwerkstuk. Zodra we zeker weten welk geprint voorwerp het meeste toevoegt aan ons onderzoek, maken we heel graag gebruik van je aanbod! Dan nemen we zo snel mogelijk weer contact met je op.
Janette en Fien -
Beste Joris,
Toevallig kwamen wij op de website Makerbot Tingiverse een stl bestand tegen met het ontwerp voor een schedel (zie hieronder de link). Vooral het bestand Skull_Top_Cut.stl (nummer 6128) lijkt ons perfect bij ons werkstuk passen. Omdat wij niet de juiste software hebben, weet ik niet wat de afmetingen van dit ontwerp zijn. Het kan zijn dat deze te groot zijn voor de 3d printers in de inloopwerkplaats. Zijn ontwerpen zoals deze dan makkelijk te verkleinen in een programma? Voor ons werkstuk is het namelijk niet zo belangrijk om het op werkelijke grootte te printen, het gaat er meer om dat wij ook in het echt zien hoe het eraan toe gaat.
Denk jij dat dit ontwerp geschikt is en kan dit probleemloos gebruikt worden voor de 3d printers op de TU?
http://www.thingiverse.com/thing:43591/#files
Janette en Fien -
Hoi dames,
Ik kan jullie zeker helpen met het ontwerp van een dergelijk object. Dit doen wij met het programma SolidWorks. Dit kost echter veel geld om zelf te installeren, dus jullie zouden hier op de TU mee aan de slag moeten. Wat betreft het printen van zo'n object ben ik wat twijfelachtig. Ik weet niet precies hoe groot het object is, maar ik ben bang dat het materiaal te dik wordt om het te printen. Een vriend van mij heeft een eigen 3d print bedrijfje, dus ik zal het eens aan hem vragen! Kunnen jullie mij intussen wat schetsen sturen van het object jullie willen modelleren en printen?
Jullie horen snel meer van me!
Gr
Joris
-
Beste Joris,
We zijn nu een heel eind met ons werkstuk; de eerste vier hoofdstukken zijn nagenoeg af en voor het laatste hoofdstuk hebben we alle informatie die we nodig hebben. De hoofdvraag van ons werkstuk hebben wij aangepast naar:
'Hoe en van welk materiaal is het schedelimplantaat dat Bon Verweij implanteerde gemaakt?'Deze operatie kwam in het nieuws omdat het voor het eerst was dat er zo'n groot deel van een schedel vervangen werd door een implantaat (van net boven de oogkassen tot aan de achterkant van de nek).
Bovendien kreeg het veel aandacht omdat het ''met 3d-technieken'' geproduceerd is. Vanwege de concurentiepositie wil het bedrijf echter niet kwijt van welke techniek(en) gebruik zijn gemaakt.
Wij hebben de verschillende 3d-technieken onderzocht en een conclusie opgesteld over wat ons de meest logische productiewijze is.Zelf een heupimplantaat printen, zoals aanvankelijk ons plan was, past minder goed bij dit onderwerp, maar als het mogelijk is zouden we erg graag langskomen om (de bovenkant van) een schedel te printen.
Het lijkt ons echter lastig om de vorm van de schedel(kap) te beschrijven in een computerprogramma, het is niet echt een bol of een andere goniometrische vorm. Heb jij een idee hoe we een ontwerp van de bovenkant van een schedel kunnen maken en zou je ons misschien op de TU willen helpen met het ontwerp en het printen?
Janette en Fien -
De structuur is het belangrijkste van je profielwerkstuk, dus het lijkt me een logische keuze om die eerst op orde te hebben. Ik hoor het graag als jullie meer vragen hebben.
Groetjes,
Joris
-
Hoi Joris,
Heel erg fijn dat het gaat lukken. Dankjewel voor alle moeite!
Voor ons zou donderdag 11 december, maandag 15 december of woensdag 17 december goed uitkomen, hopelijk past dit ook in jouw agenda!
-
Hoi dames,
Het gaat lukken. Wanneer zouden jullie langs kunnen komen om te printen?
-
Beste Joris,
Ben je al in de gelegenheid geweest om de link te bekijken? Aanstaande woensdag hebben wij het laatste controlemoment met onze begeleider voor de inleverdatum (11 januari). Wij zouden dan graag aan onze begeleider laten weten of het gaat lukken met het printen van dit bestand.
Janette en Fien -
Beste Joris,
Fijn om te horen dat er op de 11de een mogelijkheid zou kunnen zijn! Dat er niet gereserveerd kan worden is inderdaad erg lastig, zeker omdat Delft voor ons 1,5 uur reizen is.
Het zou natuurlijk jammer zijn als wij de reis zouden maken en dan zou blijken dat de printer bezet was. Daarom vroegen wij ons af of jij misschien op de 11de kan kijken of de printer vrij is en dan de opdracht alvast op kan starten. Als je ons dan zou bellen als het gelukt is, springen wij meteen op de trein (of als het lukt in de auto) en zijn we binnen 2 uur ook bij de inloopwerkplaats. Dan kunnen we de printer nog aan het werk zien en meteen ook de schedel meenemen.
Komt dit idee wat jouw betreft ook goed uit?
Voor de verdere communicatie (ook op de 11de zelf) is het misschien makkelijk om elkaar telefonisch te kunnen bereiken. Mijn nummer zet ik liever niet op het forum, maar als je even een mailtje zou willen sturen naar fien1997@live.nl, kunnen we daar nummers uitwisselen en de rest via whatsapp bespreken.
Fien -
Hoi Fien,
Ik ben zojuist bij de 3D printer langsgeweest. Het is mogelijk om jullie file te printen, maar het duurt heel erg lang. (Denk aan 4 uur)
In principe zou dit de 11de kunnen. Echter kan ik hem niet reserveren dus bestaat er altijd de mogelijkheid dat hij net op dat moment in gebruik is. Vervolgens zien jullie het proces en kunnen jullie er een filmpje van maken.Als alternatief kan ik ook zelf de print maken en een filmpje maken. Dan hoeven jullie hem alleen nog maar op te halen bij mij.
Laat maar weten wat jullie willen.
Groetjes,
Joris
-
Hoi Fien,
Ik ga dinsdag langs bij de 3D printer om te checken of jullie op 1 van die data terecht kunnen. Houd dan dus even het forum in de gaten.
Gr
Joris