Bolbliksem
-
Hallo,
Wij zijn twee leerlingen uit de 6de klas van het gymnasium, en het onderwerp van ons PWS is bolbliksem.
We willen onderzoek doen naar het onstaan van bolbliksem, en we zouden het ook kunstmatig willen produceren. Is er een mogelijkheid om dit te bewerkstelligen?Met vriendelijke groet,
Frank en Rick
-
Heren,
De reden waarom het antwoord even op zich heeft laten wachten, is omdat de theorie achter dit natuurkundige verschijnsel bij niemand van ons echt bekend is. Na wat speurwerk op het web, blijkt dat de verklaring achter dit verschijnsel nog steeds zeer vaag is en pas in 2005 is het onderzoekers gelukt om een dergelijke bolbliksem na te bootsen.
Wat hier onder andere voor nodig is, is een potentiaal verschil van 5000 volt en 60 Ampere die door een glas water stroomt. Deze omstandigheden lijken mij veel te gevaarlijk om zelf bolbliksem op te wekken. Wat ik zou voorstellen is dat je je onderzoek over bolbliksem doet, maar dat je bij een deelonderwerp precies induikt op wat bliksem in het algemeen nou precies is. Hier kun je op model schaal zeker proefjes mee doen.Succes!
Gr
Joris
-
Zouden wij wellicht nog een respons mogen ontvangen?
-
Beste Joris,
Bedankt voor je reactie. We begrijpen dat een bolbliksem maken te gevaarlijk is. We overwegen om ons onderwerp gewoon helemaal te veranderen naar bliksem, en daarbij vroegen wij ons af welke mogelijkheden er zijn wat betreft proefjes. Ook vroegen wij ons af of je nog suggesties hebt voor een goede onderzoeksvraag, waar dus ook goede proefjes bij te doen zijn.
Met vriendelijke groet,
Frank en Rick
-
Voor proefjes omtrent bliksem, ga ik jullie even doorverwijzen naar een collega. Ik vermoed dat dit meer de afdeling biologie behelst en die hebben wij niet, maar ik zal zien wat ik voor jullie kan doen.
Groetjes
Joris
-
Beste Joris,
We zouden graag contact met je collega opnemen. We denken overigens dat bliksem wel bij natuurkunde hoort, niet bij biologie. In ieder geval bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Frank en Rick
-
Heren,
Ik heb even navraag gedaan, bij mijn collega van natuurkunde, maar naar zijn weten doen wij geen proeven met bliksem. Uiteraard is elektriciteit een onmisbaar onderwerp bij natuurkunde, en vragen daarover kunnen wij prima beantwoorden. Maar proeven met betrekking tot bliksem worden zover wij weten op het moment niet gehouden.
Groetjes,
Joris
-
Beste Frank en Rick,
Ik kan definitief zeggen dat ik niks ben tegengekomen op de TU Delft, dat met bliksem te maken heeft. Wel weet ik dat ze dit op de TU Eindhoven wel doen: https://www.youtube.com/watch?v=xmvzL8TCh_8
Eventueel kun je via hun je proef doen. Ik hoop dat dat lukt!
Groetjes,
Joris
-
Beste Joris,
Heb je misschien nog suggesties voor andere proefjes, met elektriciteit bijvoorbeeld, waar we iets mee kunnen met bliksem als onderwerp?
Met vriendelijke groet,
Frank en Rick