Experiment lichtsnelheid
-
Hallo,
Ik ben Charlotte Melkert, zit in VWO6 en ben druk bezig met mijn profielwerkstuk over Kleur. Heel beknopt gaat mijn profielwerkstuk over het volgende:
- Hoe ontstaat licht?
- Hoe ontstaan verschillende kleuren?
- quarks en gluonen
- Hoe nemen we kleur waar
- Lichtabsorptie
- Kleurenblindheid
Ik vind mijn profielwerkstuk, nu ik er hard mee bezig ben, geen echte uitdaging bevatten. Ik zou graag een uitdagend experiment willen uitvoeren wat hierbij past. Kunnen jullie mij hier misschien mee helpen, en is het ook mogelijk om dit experiment aan de TU uit te voeren?
Alvast bedankt.
-
Hey Charlotte,
Wat goed dat je meer uitdaging zoekt. Ik heb voor je gezocht naar een experiment dat je zelf thuis kunt uitvoeren en dat te maken heeft met de golflengte (kleur) van licht. Het is een best wel cool experiment en biedt voldoende uitdaging denk ik! Zie het linkje hieronder:
experimentHet is inderdaad ook mogelijk om experimenten uit te voeren op de TU. Maar dit geldt alleen voor zeer moeilijke experimenten, waar leerlingen zelf (en met behulp van het forum) niet uitkomen. Er zijn veel aanvragen hiervoor en we hebben niet onbeperkt tijd. Dus ik raad je aan om eerst dit experiment zelf te proberen.
Succes!Groet,
Caspar