3D geprinte kunstorganen
-
Beste student aan de TU Delft,
Voor mijn PWS ben ik aan het onderzoeken, waar je tegenaan loopt als je een orgaan wilt 3D printen en hoe realistisch het is dat 3D printen een alternatief wordt voor orgaandonatie.
Ik heb dit onderwerp gekozen, omdat ik graag een combinatie wilde tussen de geneeskunde en de techniek en omdat ik volgend jaar ook graag Klinische Technologie zou willen studeren.
Het lijkt me dan ook tof om te kijken waar jullie mee bezig zijn wat betreft het 3D printen, om te kijken waar jullie nog tegen aan lopen en om te kijken of ik iets kan nabootsen.
Is het mogelijk om een keer bij jullie langs te komen?
Ik hoor het graag :)
Met vriendelijke groet,
Christie van de Ruit
(Natuur en Techniek, V6) -
Hee @christievdruit ,
Wat een tof onderwerp. Ik studeer zelf geen klinische technologie. Ik ga voor je vragen of wij bij de TU Delft ook bezig zijn met organisch 3D-printen.
Groetjes,
Midas -
Yes thanks! Ik hoor het graag!
-
-
Hoi @Midas-Becker ,
Ik vroeg mij af of u al wat had gehoord of de TU Delft mij kan helpen met mijn profielwerkstuk met betrekking tot het 3D printen van kunstorganen.
Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Christie van de Ruit
-
Hee @christievdruit ,
Helaas is het niet mogelijk om op de TU Delft organische te 3D-printen. Ik denk dat je beter naar een geneeskunde universiteit kunt gaan.
Groetjes,
Midas -
Beste @Midas-Becker,
Bedankt voor de tip! Ik heb ze gelijk de vraag gesteld.
Toch ben ik benieuwd hoe de TU Delft vanuit de techniek tegen het 3D printen van kunstorganen aankijken. Ik was misschien wat ambitieus om al een proef te willen doen met het printen :), maar wellicht is er iemand waarmee ik in gesprek kan gaan over de volgende vragen:- Wat zijn al de huidige mogelijkheden met het 3D printen? (niet perse op medisch gebied)
- Welke stappen zou je moeten nemen om tot een 3D ontwerp te komen?
- Hoe zou je een orgaan het beste kunnen modelleren?
- Bij welke zaken loop je tegenaan als je een orgaan zou 3D printen?
Ik hoop dat u het kan waarderen, dat ik nog een tweede poging doe!
Groeten,
Christie van de Ruit
-
Hee @christievdruit ,
Ik hoop dat dit je vragen beantwoord:
- Er zijn zeer veel verschillende manieren van 3D-printen, dit kun je makkelijk googlen.
- Je kunt zelf een ontwerp tekenen op de computer in een 3D-programma of zelfs een 3D-scan apparaat gebruiken.
- Ieder orgaan ziet er anders uit omdat elk mens er ook anders uit ziet. Daarom zijn organen lastig te moddelleren. Dit kun je dus het best doen door een scan van het desbetreffende orgaan te maken.
- Het lastige bij een orgaan printen is : het in leven houden van het weefsel, het hechten van het weefsel, het fabriceren van het materiaal, het behouden van de vorm en functie van het orgaan. Verder zullen er nog meer haken en ogen aan het 3D-printen van organen zitten. Dit is vast op internet te vinden.
Groetjes,
Midas