PWS ECHT OF VALS
-
Hallo,
Wij houden ons profielwerkstuk ov er echt of vals geld. Nu willen we graag een proefje met geld doen
we hebben een briefje van 5 euro,
maar we weten niet precies wat voor proef we moeten doen.
Zouden jullie ons kunnen helpen?Daarnaast zouden we ook graag met een hoogleraar in contact willen komen die meer verstand heeft over
het chemische proces van geld.Groetjes!
-
Beste Melodietjee,
Wat een interessant onderwerp! Ik vind het ook lastig te bedenken wat voor proefje je precies kan doen, daar moet ik nog even over na denken! Hebben jullie al een hoofdvraag en deelvragen? Deelvragen kunnen je soms ook helpen met het bedenken van een proefje, omdat je dan naar een kleiner onderdeel kijkt. Kijk ook eens naar het stappenplan.
Ik heb wel een leuke site gevonden waar wat meer wordt verteld over scheikunde en geld.
Uit m'n hoofd ken ik geen professor die verstand heeft over het chemisch proces van geld, maar ik ga nog even rond vragen.Groetjes,
Tirsa -
Ja we hebben een hoofdvraaag en deelvragen.
Hoofdvraag: Kent de mens het verschil van echt/ nep geld?
deelvragen: -Wat zijn de verschillen en kenmerken van echt en vals geld? En hoe kun je dit controleren (hoe kun je het voorkomen)?
- Wat zijn de sanctie op geld (+geschiedenis over ontstaan geld en sancties)?Bedankt voor de site en dat je erover na wilt denken!!
Groetjes,
Melody -
Beste Melody,
Als ik kijk naar jullie onderzoeksvragen, vind ik het lastig hierbij een scheikundige proef te bedenken. Ik denk ook dat het lastig is om meer te vinden over het scheikundige proces dan wat op die site staat. Hoe meer er over bekend is, hoe makkelijker het is om het na te maken. Het precieze proces wilt de overheid natuurlijk geheim houden, daarom is het denk ik lastig hier veel meer over te vinden.
Bij jullie hoofdvraag kunnen jullie natuurlijk wel een onderzoek doen, al is dit geen scheikundig onderzoek. Jullie kunnen kijken of jullie aan nep geld kunnen komen en zien of mensen het verschil zien. Dit moet je natuurlijk niet in de winkel doen, maar vraag het gewoon bij vrienden en familie e.d.. Ook kunnen jullie een soort enquête houden waarin mensen alle kenmerken van echt geld moeten benoemen. Ik denk dat er veel kenmerken zijn die de meesten niet weten.
Als ik jullie nog ergens mee kan helpen hoor ik het graag.Groetjes,
Tirsa