PWS UHF straling
-
Ik maak samen met iemand een PWS over hoogfrequentie straling. Wij hebben voor de onderzoeken een stralingsmeter nodig. Het gaat erom dat we de stralingsintensiteit kunnen meten. Wij hebben drie onderzoeken, met ieder onderzoek een andere variabele; afstand, afschermende materialen, dikte afschermende materialen. Wie kan ons helpen om aan z'n stralingsmeter te komen. Kunnen we die ergens lenen of kunnen we een proefje op de TU delft doen.
Dit zijn de proefjes die wij willen doen:
Gebruikte Bronnen:
- Wi-Fi
- Bluetooth
- 3G
- DECT (Huistelefoons)
Gebruikte afschermende materialen:
- water
- karton
- Aluminiumfolie
- piepschuim
- plastic
- hout
Onderzoeken:
Wat is het verband tussen de afstand van de bron en de sterkte van de UHF?
Onderzoek 1:- Probeer een omgeving uit te zoeken waar geen tot weinig straling is.
- Zet de bron neer
- Maak de afstand tussen de bron en de stralingsmeter 2x, 3x, 4x groter.
- Herhaal dit voor iedere bron.
- Herleid het verband
Welk materiaal houdt UHF straling het beste tegen?
Onderzoek 2:- Probeer een omgeving uit te zoeken waar geen tot weinig straling is.
- Zet de bron neer
- Zet de stralingsmeter op een afstand van 1 meter van de bron.
- Meet nu eerst de intensiteit van de bron (nulmeting)
- Zet nu voor de bron, tussen de bron en de stralingsmeter, een materiaal.
- Lees de waarde van de intensiteit van de straling af.
- Herhaal dit voor ieder soort materiaal. (Let erop dat alle materialen even dik zijn).
- Herhaal dit voor iedere bron
- trek een conclusie, welk soort materiaal het beste de straling tegenhoudt en of dit verschilt per bron.
Wat is het verband tussen de dikte van het materiaal en de sterkte van de UHF?
Onderzoek 3:- Probeer een omgeving uit te zoeken waar geen tot weinig straling is.
- Zet de bron neer
- Zet de stralingsmeter op een afstand van 1 meter van de bron.
- Meet nu eerst de intensiteit van de bron (nulmeting)
- Zet nu voor de bron, tussen de bron en de stralingsmeter, een materiaal, dat 2x zo dik is als de dikte die gebruikt is bij onderzoek 2.
- Lees de waarde van de intensiteit van de straling af.
- Herhaal dit voor ieder soort materiaal. (Let erop dat alle materialen 2x zo dik zijn als bij onderzoek 2 ).
- Herhaal dit voor iedere bron
-
Herhaal stap 5 t/m 8 voor alle bronnen maar alle materialen nu 3x zo dik als in onderzoek 2
- Herleid het verband tussen de dikte van het materiaal en de intensiteit van de straling.
-
Hi,
Op het Science Centre hebben wij helaas geen beschikking over een dergelijk apparaat. Ik zal voor jullie moeten navragen op verschillende faculteiten of zij dit ter beschikking kunnen stellen. Ik kom z.s.m. bij jullie terug.
Groet,
Caspar Boers
-
Bedankt, ik hoor graag of het lukt
-
Hi Lars,
Zelf heb ik geen ervaring met hun meters. Ik zal je dus moeten doorverwijzen naar het info nummer van de webshop. Ze kunnen je vast uitleggen waarvoor de meters nog wel goed te gebruiken zijn.
Groet,
Caspar Boers
-
Ontzettend bedankt voor de moeite, ik heb wel eens gekeken op deze site. Alleen ik weet niet of deze geschikt zijn voor onze proefjes. Ook ivm met afstand en afschermende materialen. Weet jij zeker dat deze meters goed zijn voor onze proeven ?
Groet Lars
-
Hi Lars,
Tot nu toe konden alle mensen die ik het gevraagd heb mij helaas niet aan zo'n stralingsmeter helpen. Hebben jullie al contact gezocht met de mensen van meterhuren?
Het lijkt erop dat zij meters verhuren die precies voor jullie proeven gebruikt kunnen worden!Groet,
Caspar Boers