PWS Holografie
-
Ik had een vraag: ik zit in 5 vwo en moet mijn profielwerkstukonderwerp gaan kiezen. Het leek mij erg leuk om dit over Holografie te doen. Ik had wel een paar vragen:
- ik heb Wiskunde B en natuurkunde: is het met deze vakken te doen? En is het een erg ingewikkeld onderwerp of is het wel haalbaar met mijn vakken?
- Ik wil zelf ook een hologram gaan maken, maar heb hier natuurlijk geen spullen voor, zoals een holografische plaat. Is het duur om hieraan te komen en zijn er bepaalde winkels waar ik dit kan kopen?
- Is het mogelijk om ondersteuning van jullie te krijgen als ik ergens niet uitkom?
Alvast bedankt!
Charlotte. -
Ha Charlotte,
Lijkt mij een leuk onderwerp en zeker geschikt voor wiskunde B en natuurkunde, maar dat is eigenlijk iets wat je aan je leraar moet vragen. Ik heb eind vorig jaar een jongen gehad die zijn PWS over holografie deed, dus het kan zeker, maar het is wel pittig. Kijk maar even in zijn topic, daar vind je al een boel info ook over zelf maken. Hij heeft bovendien een hologram hier op de TU kunnen maken. Het is niet zeker dat jij dat ook kan, maar ik zou tegen de tijd dat het zover is wel kunnen vragen of er plek is. Als je qua theorie uit bepaalde vragen echt niet zelf komt zou je die bovendien hier op het forum kunnen stellen.
Succes!
Groet,
Michiel -
Hoi Michiel,
bedankt voor de reactie! ben er inderdaad achter gekomen dat holografie iets te pittig ging worden, dus ik heb besloten om mijn PWS te houden over het natuurkundige ontstaan van kleur. Zijn er misschien mensen op jouw school die zich bezighouden hiermee?
Groetjes Charlotte.
-
Hoi Charlotte,
Michiel is deze week voor zn studie in Amerika, volgende week is hij terug en zal hij je verder helpen.
-
Sorry voor de verwarring. Het hangt natuurlijk samen met het ontstaan van licht waarbij kleuren worden uitgestraald bij bep. golflengten. Ik vroeg me af of er gerichte onderzoeken en/of experimenten hierover zijn geweest. Ook ga ik een deel van mijn pws besteden aan quarks en gluonen, en zou daar graag wat hulp bij willen.
Alvast bedankt!
Charlotte -
Hoi Charlotte,
Klinkt als een leuk onderwerp, maar begrijp nog niet precies wat je bedoelt. Hoe bedoel je het ontstaan van kleur? Kleur ontstaan naar mijn mening niet echt, maar komt door het feit dat wij elektromagnetische straling met een golflengte (of combinaties van verschillende golflengtes) tussen 740 en 380 nanometer met het oog waarnemen als een kleur. Een oppervlak kan wit licht (bevat alle kleuren), soms maar deels weerkaatsen, waardoor er een kleur onstaat.
zie ook kleur.
Misschien is het handig als je eerst je hoofd- en deelvragen bedenkt en naar wat voor experimenten je dan precies op zoek bent.
Succes en groet,
Michiel -
Wat ik nog helemaal vergeten was; ik wil dat mijn pws echt veel natuurkundige onderzoeken bevat. Dit bestaat tot nu toe vooral uit het ontstaan van licht, kromme van Planck, quarks en gluonen etc. Heb je misschien een idee over een leuk natuurkundig deelonderwerp dat hiermee samenhangt?
-
Hoi Charlotte,
Er zijn hier op de TU Delft niet echt gerichte onderzoeken naar kleur geweest in de laatste tijd. Natuurkundig onderwerp bij quarks en gluonen is bijvoorbeeld het quark gluon plasma een toestand die plaats vond vlak na de oerknal. Een boeiend onderwerp, maar niet heel tastbaar en erg ingewikkeld. Wat misschien wel een leuk onderwerp is dat ik al eerder ben tegengekomen is het meten van de lichtsnelheid en dan in je PWS kijken naar oude metingen in de geschiedenis en naar licht als fenomeen.
Voor een overzicht van leuke natuurkundige PWS onderewerpen kan je ook kijken op: natuurkunde.nl
Succes!