-
ik ben op het moment bezig met een onderzoek over hoe schadelijk meeroken is in vergelijking met zelf roken. alleen ik hebben de spullen niet voor of de ideeën om die onderzoek te maken. misschien dat jullie mij kunnen helpen.
ik wil weten in welke situaties meeroken schadelijker is (binnen, buiten, in de auto etc.)
en welke stof de meeste schade aanrichtkunnen jullie mij hier mee verder helpen?
-
Beste Nick,
Je hebt een leuk idee voor een onderzoek te pakken! Het probleem is echter dat het erg lastig te meten is hoe schadelijk meeroken is, omdat je rekening moet houden met de korte en de lange termijn. Op de Engelse Wiki kan je veel informatie en referenties vinden naar goede wetenschappelijke onderbouwing vinden.
Wat je zou kunnen doen als meting thuis is het aanzuigen van rook door een wit filter en er vanuit gaan dat hoe zwarter het filter is, hoe slechter het voor de mens was geweest die op die positie zat. Op die manier kan je misschien ook het meeroken bekijken in vergelijking met het roken door de posities van de filters. Je zou dan wel moeten kunnen onderbouwen dat het inderdaad slechter is als een filter donkerder is.
Succes!