Pws over blades, ren-specifieke prothesen
-
Dag, ik ben bezig met mijn pws over blades en loop aardig vast op het praktische deel. Aangezien het een niet veel voorkomend onderwerp is vind ik dit lastig te bedenken. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan een idee en evt een uitvoering voor mijn praktische deel.
-
Hoi Floris,
Je hebt inderdaad een ongebruikelijk onderwerp gekozen. Voordat je kan gaan nadenken over een praktisch deel, zul je moeten gaan nadenken over wat je hoofd en deelvragen zijn. Deze volgen uit je onderzoeksvraag. Heb je hier al over nagedacht, zo ja, zou je me kunnen laten weten wat die zijn?
Groetjes
Joris
-
Dit zijn onze onderzoeksvragen en deelvragen zoals we ze nu hebben:
Bij onze onderwerp hebben we een onderzoeksvraag bedacht, namelijk: Hoe werken blades? Hierbij hebben we de volgende deelvragen opgesteld:- Wat is een blade?
- Welke spier(en) heb je nodig bij het lopen en/of rennen?
- Welke kracht(en) spelen een rol bij het lopen en/of rennen?
- Hoe wordt het lopen en/of rennen op een blade mogelijk gemaakt?
• Welke spier vervangt een blade?
• Welke krachten spelen een rol bij de werking van een blade?
Ik hoop dat je hiermee iets kan dan?
-
Bedankt voor het advies, hierbij de volgende vraag, het houdt ook niet op.
We hebben besloten de deelvraag “Welke kracht(en) spelen een rol bij het lopen en/of rennen?” te beantwoorden met een praktisch onderzoek i.p.v. met literatuur. En daarom het volgende.
Mijn begeleidende vakdocent vertelde mij van jullie afdeling op de TU bewegingswetenschappen. Wij vroegen ons af of we in contact kunnen komen met mensen van die afdeling om misschien deze deelvraag te kunnen beantwoorden aan de hand van metingen waarbij jullie ons dan dus hopelijk kunnen helpen. Graag hoor ik of jullie iets kunnen regelen of dat ik hiervoor bij iemand anders moet zijn. Graag horen we van hoe of wat. -
Hoi Floris,
Daar kan ik zeker iets mee. Volgens mij zijn dit redelijk goede deelvragen. Ik zou je hoofdvraag alleen omschrijven naar: Hoe werken blades ten opzichte van onderbenen? Dat is namelijk essentieel wat je onderzoekt.
Verder kun je dan gaan kijken of er deelvragen zijn die je, in plaats van met literatuur, beter zou kunnen beantwoorden met een experiment. Je zou bijvoorbeeld kunnen informeren bij verschillende ziekenhuizen of het mogelijk is om te filmen welke spieren gebruikt worden op welk moment van een beencyclus bij hardlopen?
Je zou ook een blade kunnen pakken en kijken bij welke kracht hij faalt. Dus de grenzen opzoeken en zo misschien de minimale dikte bepalen en misschien dus het gewicht verminderen. Dit zou dan onder een kopje vallen: Hoe kan ik het gewicht/sterkte verhouding van een blade optimaliseren
Dit zijn twee ideeën, maar wat belangrijker is, is het feit dat k bij een deelonderwerp een experiment probeer te bedenken om een antwoord of oplossing te genereren. Dit gaat dus ook wel andersom; eerst een experiment bedenken en vervolgens daar dan maar een kopje bij bedenken, maar dit is dus niet de manier hoe het moet.
Ik hoop dat ik je zo verder heb geholpen,
Groetjes,
Joris
-
Hoi Floris,
Wij hebben niet direct een afdeling bewegingswetenschappen op de TU Delft.
Wel hebben we binnen de faculteit 3me een afdeling met betrekking tot protheses. Jullie zouden deze mensen kunnen proberen te contacten. Mocht het niet lukken, laat mij dat dan weten, dan ga ik kijken of ik wat voor jullie kan doen.
Ik hoor het graag!
Groetjes,
Joris