PWS: De invloed van muziek op de bloeddruk en de hartslag
-
Hallo,
Ik wil graag mijn pws doen over de invloed die muziek heeft op de bloeddruk en de hartslag. Ik weet dat daar studies over zijn, maar helaas is er erg weinig op internet over te vinden (of ik weet niet goed hoe ik moet zoeken).
Ik heb zelf al ideeën voor een onderzoekje, maar het literatuuronderzoek is niet makkelijk. Ik moet namelijk 2 (wetenschappelijke) verschillende bronnen hebben over hetzelfde onderwerp. Ik heb al wel wat sites gevonden, maar het meeste is Engels en het gaat eigenlijk niet helemaal over wat ik bedoel.
Mijn vraag is: Waar moet ik op zoeken om goede informatie te krijgen?
Alvast bedankt,
Desiree -
Hoi Desiree!
Ik vrees dat veel van het onderzoek dat in dit veld gedaan is, in het Engels is. Ik heb wat papers voor je gevonden die je op weg helpen (als je dit tenminste bedoelt - laat me weten als dit niet de goede richting op is). Twee gaan over de invloed van muziek op de bloeddruk, eentje gaat over de algemene invloeden op bloeddruk. Ik heb ze naar jou gemaild.
Je zou in jouw onderzoek moeten meenemen dat er veel factoren zijn die bloeddruk (en hartslag) bepalen. Het luisteren van muziek kan bloeddruk verlagen, maar mensen letten vaak niet goed op hun ademhaling. Als zij muziek luisteren, misschien wel. Let dus goed op oorzaak en gevolg!
Als je wilt zoeken op artikelen waar jij bij kan, zou ik scholar.google.nl (of .com) gebruiken. Dit is de 'wetenschappelijke' site van Google, die je misschien verder kan helpen! Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Sara -
Hoi,
Heel erg bedankt, ik heb je mail gezien!
Groetjes, Desiree