meststoffen uit urine
-
Hallo
Wij gaan met z'n drieën een profielwerkstuk aan het maken over het winnen van meststoffen (struviet) uit urine. Wij zouden graag willen weten of dit haalbaar is om uit te voeren. Zo ja, welke stoffen wij dan nodig zouden hebben.
Bij voorbaat dank,
Joep, Jorg en Pim
-
Beste Joep, Jorg en Pim,
Sorry voor de late reactie. Ik heb vanaf morgen wat meer tijd, dus dan zal ik kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Hebben jullie al wel hoofd- en deelvragen? Denk ondertussen zelf ook alvast na over welke stoffen je nodig zou kunnen hebben.
Jullie horen snel van me!
Groeten,
Tirsa -
Beste Joep, Jorg en Pim,
Ik denk dat het wel haalbaar is om struviet te winnen uit urine. Ik heb een filmpje gevonden waarin ze laten zien hoe ze in Nepal struviet uit urine winnen. Ze gebruiken daar een hele simpele methode, die je ook op school uit zou kunnen voeren.
Ook heb een een (Engelse) site gevonden waar precies staat uitgelegd hoe je dit kan doen. Dit is een stuk nauwkeuriger, maar dus ook wat lastiger om uit te voeren.
Hebben jullie al nagedacht over jullie hoofd- en deelvragen? Wat willen jullie precies onderzoeken? Kijk voor tips ook eens naar het stappenplan.
Succes!
Groetjes,
Tirsa -
Beste Joep, Jorg en Pim,
Ik heb nog geen antwoord gevonden op jullie vraag. Ik ga nog verder voor jullie zoeken. Hebben jullie het al met de leraar besproken, of met een TOA? Die kan misschien ook helpen.
Jullie horen nog van me.
Groeten,
Tirsa -
Beste Tirsa
Ook sorry voor onze late reactie. Bedankt voor de reactie, we hebben er veel aan gehad. Ondertussen hebben we al veel informatie opgezocht. We lopen nou tegen een probleem aan; De Ph van de urine moet tussen de 8-8,5 blijven voor zuivere struviet. Maar we weten niet of we daarvoor een buffer nodig hebben, en zo ja welke. Hypochloorzuur was een optie, maar dan kreeg je een risico met giftig chloorgas.
Weet u hiervoor nog een handige buffer?
We zijn van plan om eerst het struviet uit de urine te halen zonder buffer. We weten dan alleen niet welke isomeer we van struviet eruit krijgen. Weet u toevallig een indicator voor fosfaat?
Daarna willen we misschien nog een proef doen met snelgroeiende planten om erachter te komen of de struviet redelijk zuiver was. We hebben al verschillende deelvragen. De meeste daarvan zijn gericht op de praktische haalbaarheid en economische voordelen.
Gr Joep, Jorg en Pim
-
Beste Joep, Jorg en Pim,
Sorry voor de late reactie. Ik vind het een lastige vraag. Een manier om fosfaat aan te tonen staat hier op wikipedia beschreven.
Ik heb een vraagje voor jullie: Wat is de reden dat jullie denken dat er meerdere isomeren zijn van struviet en weten jullie de structuur van deze isomeren? Ik kan er zelf namelijk weinig over vinden. Wat ik wel vind is dat struviet kristalliseert in het orthorhombische systeem.
Hebben jullie de proef al uitgevoerd zonder buffer en gekeken wat dan de pH is? En hebben jullie al met de TOA of leraar overlegd? Vooral een TOA heeft verstand van chemicaliën en kan je misschien beter helpen met het uitwerken van de details dan ik.
Succes!Groetjes,
Tirsa