Bacteriën kweken
-
Hallo,
Ik ben Ylonka en ik ga samen met mijn pws partner bacterien kweken.
We zijn van plan om op een aantal plaatsen in de school monsters af te nemen en dan de bacterien ervan te kweken.
We vinden het erg moeilijk om op een betrouwbare manier de bacterien te kweken.
Weet iemand mischien waar je bacterien kan laten kweken en waar meer informatie is over de betrouwbaarheid?
Ook willen we de soort en hoeveelheid bacterien weten maar we weten niet of de hoeveelheid mogelijk is? -
Bedankt voor de informatie!
Ik weet nu al een beetje hoe we de proef het best kunnen doen en ervoor kunnen zorgten dat het bertrouwbaar verloopt.
Wel moet ik nog kijken of we ergens terecht kunnen in een labaratorium war ze bacterien kweken. Ik denk dat ik daarvoor naar een ziekhuis ga bellen.Bedankt!! groetjes Ylonka
-
Ylonka,
Bedankt voor je vraag.
Goed dat jullie bacterien gaan kweken en daarbij opzoek zijn naar factoren als betrouwbaarheid.
Helaas is hier niet zo 1-2-3 een kant en klaar document over te vinden. Wel zijn er natuurlijk een aantal dingen belangrijk, zoals nauwkeurig werken, en als je het verschil tussen twee kweken meet, moet je zorgen dat voor beide dezelfde variabelen gelijk zijn, zoals temperatuur, hoeveelheid lucht die erbij komt etc.
Hier een aantal links waar je vast wat op kan nalezen, over kweken. Wellicht kan je daar het een en ander uithalen over betrouwebaarheid, werkwijze, etc.Ik zal ook nog even vragen aan onze Scheiko of ze nog extra tips heeft.
Succes, en laat even weten of jullie er zo uit komen, of dat we nog wat voor jullie kunnen doen. -
Hey,
Zo heel veel verstand van bacteriën heb ik ook niet, maar volgens mij is een voedingsbodem erg belangrijk. Verschillende bacteriën hebben verschillende voedingsbodems nodig. In de praktijk zorg je er bij zo'n proef dan voor dat die stoffen aanwezig zijn in een petrischaaltje (op een watje ofzo) waarin je de bacteriën gaat kweken. Misschien kan je wel op internet vinden welke bacteriën zouden kunnen voorkomen op vieze plekken in huis of op school bijv. en dan kan je zoeken onder welke omstandigheden deze bacterie het beste overleeft.
Succes!
-
Hoi Illham,
Excuses voor de vertraagde reactie! Jouw vraag is heel erg biologisch geörienteerd en daarvoor zou je sowieso beter terecht kunnen bij het Reinier de Graaf ziekenhuis. Wij hebben geen indicatoren of stoffen om mee te kleuren en die heb je denk ik nodig!
Wat je ook zou kunnen doen is contact op proberen te nemen met het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Omdat zij een universitair ziekenhuis zijn, heb je daar misschien meer kans om geholpen te worden!
Succes!
-
Hoi,
Samen met iemand anders ben ook ik voor mijn pws bezig met het kweken van bacteriën. We hebben onze voedingsbodem(Agar)gemaakt en ook onze bacteriën al gekweekt. Waar we nu tegenaan zitten is het maken van preparaten zodat we de gekweekte bacteriën onder een lichtmicroscoop kunnen bekijken. We hebben het één en ander opgezocht op internet, maar het blijkt dus dat je verschillende tactieken hebt om dit te realiseren. Bijvoorbeeld door middel van een indicator.Ons probleem nu is dat onze school niet over elke middel beschikt, we dachten er dus aan om misschien onze onderzoek verder af te maken aan de TU Delft. Alleen lukt het niet echt om contact met ze op te nemen, hierbij dus ook mijn vraag of u misschien een beschikbare nummer weet? of een ander mogelijkheid om zo snel mogelijk met ze in contact te komen. Daarnaast hebben we er ook aan gedacht om misschien enkele stoffen(o.a.: saffranine, kristalviolet en Oost-Indische inkt), waarover onze school dus niet beschikt, aan te vragen in het ziekenhuis. Denkt u dat het ziekenhuis (Reinier de graaf) iets voor ons kan betekenen?
Met vriendelijke groet,
Ilham